Videon är inte längre tillgänglig
Under lördagen fylldes Saab Arenas foajé och parkering av hundratals motorentusiaster när det var dags för bilträffen Intsaab 2016. Såväl lokala som utländska besökare minglade och umgicks omkring sina bilar, som en gemensam tillbakablick över Saabs arv och historia.
Fotoblixtarna gick varma och många nyfikna händer ville röra vid de finlackerade klassikerna.
– Den här dagen är fantastisk, särskilt med tanke på att det är en internationell träff här i Sverige. Varje år hålls ju lokala tillställningar, men det här är något extra, säger Lennart Nilsson från Kil, som dagen till ära hade tagit med sig sin Saab från 1959.
Till vardags står den blänkande tävlingsbilen utställd i hans garage för allmän beskådan. Tidigare har den bland annat gasat från startlinjen i det stora veteranbilsloppet Le Mans Classic i Frankrike.
– Jag förvärvade den för några år sedan från en engelsman som tävlade med den tre gånger, säger Lennart stolt.
Bara kört Saab
Vackert upplyst vid mittcirkeln ute på isen stod den största attraktionen parkerad, Ursaaben. Den utvecklades under 40-talet i Linköping och markerar starten för Saab som en aktör inom bilindustrin. Entusiasten Rune Falk från Säffle skaffade tidigt en Saab och har ända sedan 1962 varit lojal mot märket.
– I tio år har jag också byggt på min egen bil inspirerad av Saabs racerbilar, säger han och visar upp ett utskrivet fotografi. Den blev nyligen färdigbyggd och går att starta. Snart ska jag testa om jag kan få den att rulla.
Men det är inte bara motorer och hjul som står i centrum. Även souvenirer kan väcka gamla minnen till liv.
– Den här gula Saab-jackan fick jag i samband med att jag köpte en av mina första bilar. Den har varit med ett bra tag och har bland annat brännmärken på ryggen, skrattar Rune.
Hela vägen från Holland
Över 600 deltagare hade anmält sig till evenemanget i förväg, men alla med en Saab var välkomna att parkera innanför avspärrningarna. Kazimir Van Hooijdonk hade tagit sig hela vägen från Holland för att vara med under helgens festligheter.
– Hemma jobbar jag på en firma som bygger gamla bilar från grunden efter beställning. Det finns ett stort intresse för Saab och det är ett av de märken som vi arbetar mest med, förklarar Kazimir.
Är det svårt att få tag på gamla reservdelar nu när Saab har lagt ner?
– Nej, de går också att bygga själva. Och resultatet blir lika bra, ler han.