De nuvarande versionerna av Gripen drivs av motorer som utvecklats av Volvo Aero. Gripen E – eller Gripen NG som versionen kallas internationellt – ska dock drivas av General Electrics motor F414. Tidigare versioner av motorn utvecklades för Boeings F/A-18.
En förutsättning för att det svenska stridsflygplanet ska få en amerikansk motor är dock att svenska intressenter får möjlighet att dela med sig av sekretessbelagd information. Regeringen har nu givit Försvarets materielverk, FMV, detta nödvändiga tillstånd. FMV och Saab får dock inte lämna ut kvalificerat hemliga uppgifter som kan användas för att utveckla motmedel mot svenska försvarssystem.
Regeringen har även givit FMV tillstånd att förhandla fram ett projektavtal med myndigheter i USA. Projektet, som beräknas kosta Sverige 1,3 miljoner kronor per år, handlar om att utveckla system för framdrivning, kraftförsörjning och energiomvandling inom flygområdet. Projektet har sin grund i ett forskningsavtal som de bägge länderna ingått. Samarbetet beräknas pågå i tio år och förväntas få stor betydelse på flygområdet.