Den koll vi gjort med flera bolag som äger fastigheter i Linköpings stadskärna visar att viljan av att skapa en bred bas av olika verksamheter är påtaglig.
När det handlar om kommersiella lokaler menar fastighetsägarna att man bland annat arbetar efter linjen att hitta hyresgäster inom ett stort antal branscher för att på så sätt skapa ett livfullt centrum under stora delar av dygnet.
Resonemanget bygger i princip på tesen att en övervikt av restauranger, caféer och andra ställen med inriktning på rena nöjen kan skapa en situation med få besökare dagtid och ett enormt tryck kvälls- och nattetid.
David Nilsson håller med om att en sådan utveckling inte skulle gagna stadskärnan och dess handel.
– Det har på senare år vuxit fram flera nya och spännande restauranger, vilket är bra. Men att hitta en balans är också viktigt. Och var någonstans i centrum som etableringarna sker.
– Att skapa livfulla gångstråk där handeln delar utrymmet med exempelvis krögare och caféägare är något som ligger högt upp på vår önskelista.
Nilsson fortsätter på temat önskningar:
– Ett centrum med bra växtkraft i ådrorna består även av bostäder och kontor. Just nu byggs det en hel del lägenheter med centrumnära läge, men det finns utrymme för fler. Och om ytorna på marken inte räcker till går det alltid att hitta lösningar genom att bygga på höjden.
– Attraktiva kontor för företag som vill hålla till i stadskärnan är en annan viktig del i pusslet. Här ser vi att trenden med coworking är på stark frammarsch.
David Nilsson har kunnat konstatera att e-handlare som enbart funnits på nätet i större utsträckning än tidigare letar efter ställen där man kan öppna fysiska butiker, som ett komplement till den övriga rörelsen.
– Det är självklart positivt för livet i centrum, säger han.
Starkaste korten i Linköpings stadskärna, vilka är de?
– Ett tätt centrum med korta avstånd. Många mötesplatser i form av flera torg och fina gräsytor. Vill lägga till en bra mix av butiker, nöjen och kontor samt tillgängligheten med ett närliggande resecentrum.
Och svagaste?
– Vi måste bli bättre på att lotsa besökarna rätt, exempelvis när det gäller att hitta till stans parkeringshus. Det är ingen brist på lediga p-platser. Problemet är istället att vi är rätt dåliga på att peka ut var de finns någonstans. Informationen måste upp ett par nivåer.