Alex Hydén följer ofta med till återvinningscentralen Malmen och kastar sopor.
Han tar sig snabbt fram mellan de olika kärlen och ordnar så att allting hamnar på rätt plats.
Arbetsinsatsen är viktig, tycker Alex.
– För miljöns skull, säger han.
Och fortsätter.
– Djur och människor ska leva länge på den här planeten.
– Då måste man göra det här.
Cornilla Hydén som kör bilen till Malmen från bostaden i Skeda tycker likadant.
– En bättre miljö räcker väl som argument, säger hon och sorterar kartonger, tidningar, plast- och metallföremål med stor noggrannhet.
Åsa Combler från Ljungsbro tillhör också de som sätter källsortering högt upp agendan.
Återvinningscentralen i Malmen besöks därför ofta.
– Men jag skulle inte kalla mig för ett proffs, säger hon.
– Jag är bara noga.
Att använda jordens resurser på rätt sätt är viktigt, tycker Åsa.
– Vi måste värna om miljön och jobba för en hållbar framtid. Det är så jag tänker, förklarar hon.
Hon är nu inte ensam om det.
Tre av fyra Linköpingsbor tycker nämligen att det är mycket viktigt med källsortering.
Det visar den attitydundersökning som CMA Research AB genomfört, på uppdrag av Tekniska verken.
Kommuninvånarna fick här svara på frågor kring sina sorteringsvanor och svaren visade att glas och tidningar ligger i topp, tätt följt av förpackningar av metall och papper.
Plastförpackningar är lite på efterkälken, vilket också stämmer överens med resultaten från de plockanalyser som gjorts.
Nu har Tekniska verken tryckt på startknappen till kampanjen "Sortera mera" som kommer att pågå en bit in på nya året
– Det känns fantastiskt bra att Linköpingsborna är så positivt inställda till källsortering, säger Linda Genander, kommunikatör för hushållsavfallstjänster.
Hon konstaterar samtidigt att det finns en viss förbättringspotential på några områden.
Matavfall är ett.
Förpackningar och tidningar ett annat.
– Vi har sett att av det som slängs i vanliga soppåsen så är drygt 20 procent matavfall och ungefär 38 procent förpackningar och tidningar. Det hoppas vi kunna ändra på, säger Genander.