Så ska turisterna lockas hit

Paddla kajak är en sak. Äta gourmetmiddag en helt annan. Samtidigt kan ju kombinationen vara alldeles, alldeles underbar... Kanske i mörkret? Möjligheterna är många när turistföretagen runt Kinda kanal spånar idéer.

Mitt i stan. Linköping bjuder på mer än uteliv vid Stora Torget.

Mitt i stan. Linköping bjuder på mer än uteliv vid Stora Torget.

Foto: Jan Christer Persson

Linköping2017-02-07 05:30

Ett helt gäng företagare från trakten runt kanalen har samlats för att produktutveckla området. Projektets mål är att locka fler besökare till området, inte minst utländska kunder och i första hand från Tyskland och Holland. Här spånas idéer.

En del är fullständigt realistiska för det finns redan en massa verksamhet på plats: vandrarhem, campingplatser, kanotuthyrning, matproduktion och guidning. Enkelt att kombinera ihop till upplevelsepaket för turisterna.

Andra idéer kanske tar lite mer tid att förverkliga. Vad sägs om Swedish Fika? Kanske världens första Slow Fika Tour? En långsam tur längs kanalen, följd av en vandring med sju sorters kakor mitt ute i den tysta skogen som mål? Eller Swedish Darkness – mörkerturism på stranden?

– Kinda kanal och sjösystemet omkring vattenleden känner de allra flesta östgötar väl till, men för resten av världen är det en okänd pärla, konstaterar Emil Selse, projektledare från Visit Östergötland.

"SUP och soppa" är arbetsnamnet på ett projekt, och det handlar inte alls om drycker utan om den senaste paddelupplevelsen: att stå upp på brädan. Stand Up Paddle.

– Linköping är mer än uteliv vid Stora torget, säger Jan Christer Persson, tidigare Correnfotograf och numera entusiastisk kajak- och bräduthyrare.

– Besökaren paddlar någon timme mitt i stan, och i paketet ingår glass eller soppa eller kanske en räkmacka, förutom flytvästen och kartan. Se Linköping från vattnet!

Mörkerturism är en annan idé som bland annat Sofia Fälth från Hallstad ängar vill utveckla.

– Vi utgår från sånt vi har gott om här, säger hon, mörker till exempel. En mörkervandring på en slåtteräng med hamlade, belysta träd. Kanske med ljusprojicerade älvor och troll längs vägen? Som avslutas i en hänggunga på stranden, med fläderblomsté och hembakat bröd.

Båtresor med slow food, långsamt tillagad mat serverad vid strandhugg och övernattningar, diskuterar Marianne Trygg från Rederi AB Kind med bland annat Rimforsa Strand och Vårdnäs stiftsgård.

– Det finns fler som kan vara intresserade, säger hon. Guideklubben, med storytelling ombord, Horns vandrarhem om vi förlänger turen, Östgötatrafikens bussanslutningar.

Och så Swedish fika till det. Isjakt och skridsko på vintern. Ridturer, spa, bastu, vandringar...

– Nu utvecklar vi idéerna vidare och tar gärna emot fler, säger Emil Selse, och i mars hoppas vi har några nya produkter redo att testas.

Nya produkter

Tillväxtverket satsar på besöksnäringen i åtta regioner och Region Östergötland är en av dem.

Totalt satsas 40 miljoner fram till 2019.

Tre miljoner går till Region Östergötland som går in med lika mycket i projektet.

Östergötland fokuserar på Östgötaskärgården, Kinda Kanal och sjösystemet, Göta kanal och Vadstena.

Visit Östergötland produktutvecklar skärgården och Kinda kanal tillsammans med kommunerna.

Ett tiotal företag har engagerats kring kanalen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!