Eddan – eller gamlagamla busstorget som många Linköpingsbor säger – var busstation mellan 1940 och 1980. Här fanns väntsal, godsterminal, taxi, kiosk och Hjalmar Nilssons cykelaffär.
Men sedan bussarna försvann till Magasinstorget (och sedan vidare till Resecentrum) har Eddans framtid varit oviss. En tid var det tänkt att bli p-hus med plats för över 700 bilar. Senare fanns förslag på 14-våningshus som mötte hårda protester – husen sades konkurrera med domkyrkan och förstöra stadens skyline.
Under tiden har Eddan fått tjänstgöra som parkeringsplats.
– Vi kom in i bilden 2006. Då gick detaljplanen ut på ett stort p-hus med lite bostäder runtomkring. Det hade blivit förskräckligt, säger Stångåstadens ordförande Jan Österlind.
Nu blir det i stället två nedgrävda garagevåningar med 180 bilplatser till de boende. Sammanlagt byggs 231 hyreslägenheter fördelade på två kvarter med varsin innergård och med en nyanlagd lokalgata emellan.
Mot de äldre husen vid Trädgårdsgatan/Apotekargatan blir det fyravåningshus, mot Drottninggatan sju våningar och längst upp mot Djurgårdsgatan/Elsa Brändströms torg som högst elva våningar.
De högsta husen blir färdiga först, med inflyttning i slutet av 2019, och de sista i början av 2021. Det blir ovanligt många ettor, 70 stycken, de minsta bara 23 kvadratmeter..
– Det finns ett enormt behov av smålägenheter och intresset för Eddan är jättestort. Det är över 1 500 som tecknat sig för vårt nyhetsbrev med information om hur projektet fortskrider, berättar Linda Garplind, nyproduktionskoordinator på Stångåstaden.
Det symboliska spadtaget gjordes ovanligt tidigt – i själva verket kommer inte bygget i gång förrän efter sommaren, runt 1 september. Och det var heller inget spadtag utan en bussceremoni, där Jan Österlind och vd Fredrik Törnqvist anlände i Tekniska verkens veteranbuss från 1947, byggd på ASJ i Tannefors.
De båda placerade en leksaksbil och en parkeringsbiljett i en låda att grävas ner, för framtida arkitekter att upptäcka.
– Jag har minnen från när det här var ett busstorg. Jag brukade möta min flickvän som kom med Linghemsbussen. Ja, hon är min fru nu är väl bäst att tillägga, sade Österlind.
Hyran för de 231 lägenheter är ännu inte förhandlade. Förutom bostäder ska husen innehålla ett 20-tal lokaler i bottenplan med butiker, restauranger och caféer. ED Bygg från Norrköping bygger.
ake.alvin@ostgotamedia.se