I Sverige omkommer omkring 90 personer varje år på järnvägen, enligt Trafikverket.
För att minska antalet olyckor som kan ske när människor genar över spåren satsar myndigheten nu på att sätta upp stängsel och andra hinder på utvalda platser.
Högst prioritet har platser med flest olyckor, tillbud och larm om obehöriga på spåren. Dit räknas bland andra stationsområdet i Linköping.
– Vi har fått rapporter om att det finns en problematik kring detta och därför behöver skyddet utökas, säger Linnéa Glad, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Hon poängterar att man befinner sig i ett tidigt skede av insatsen i Linköping där första steget blir att tillsätta en projektgrupp.
Därefter väntar en inventering av stationsområdet som i sin tur ska leda fram till ett åtgärdspaket.
– Vi har bland annat konstaterat att folk tar sig över spåret i riktning mot Saab Arena och mot handelsområdet Tornby. Här kan det bli aktuellt att sätta upp stängsel som är två meter höga. För att motverka att folk smiter under bommar kan vi tillämpa en lösning med så kallade bomkjolar.
Det finns i nuläget ingen exakt tidsplan för när arbetet ska vara utfört, enligt Linné Glad.
– Förhoppningsvis under 2021, men det också dröja till nästa år, säger hon.
Johan Kromnér, huvudskyddsombud på östgötapendeln, menar att situationen i Linköping är besvärlig.
– Folk springer över rälsen av olika skäl, uppenbarligen utan att riktigt inse konsekvenserna av sitt handlande. Det de inte tycks förstå är att de utsätter sig själva och andra för en stor risk att komma till skada.
Kromnér uppger att spårspringningarna vid stationsområdet och de närliggande omgivningarna, bland annat vid bommarna vid övergången i den västra delen, sker ett par gånger i veckan.
– Majoriteten gör det för att hinna med ett avgående tåg. När vi upptäcker det diskvalificerar de sig för att få åka med. Men inte bara det. De gör sig dessutom skyldiga till ett lagbrott och riskerar att bli straffade för det.
Johan Kromnér pekar också på att spårspringningarna kan skapa långa förseningar i trafiken med stillastående tåg och resenärer som inte kommer fram i tid.
– Det uppstår ett moment av irritation varje gång det sker. Men det absolut viktigaste är förstås att folk riskerar att skadas allvarligt. I värsta fall kan liv gå förlorade.