Så ska det bli lättare att pendla till Stockholm

Tågpendlartrafiken mot Stockholm ska bli bättre. Månadskort som gäller i flera regioner och något tätare turer är två av förslagen.

Foto:

Linköping2013-12-20 08:00

Invånarantalet i Östra Mellansverige beräknas stiga med en miljon fram till 2050. Regionalpolitiskt vill man bland annat bygga en starkare tågtrafik för att matcha den ökande arbetspendlingen.

Trafiknämndsordföranden i Östergötland, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro och Sörmland har tagit fram förslag på en tågplan som ska träda i kraft 2017.

Det gemensamma bolaget Mälardalstrafiken (Mälab) vill inte minst skapa ett bättre flöde mot Stockholmregionen.

För Östergötlands del berör det om linjer från Norrköping via Katrineholm till Sala och Norrköping via Nyköping till Stockholm.

Planen är en jämn entimmestrafik från femtiden på morgonen till elvatiden på kvällen. Turtätheten ska öka något i rusningstrafiken till och från jobbet.

Göran Gunnarsson (c), trafiknämndens ordförande i Östergötland, hade helst sett att trafiken startade från Linköping.

– Klart det är ett bekymmer, men det finns inte spår till det just nu. Vi törs inte rubba Östgötapendeln.

Men han tror att Mälartrafiken kan starta från Linköping när Ostlänken byggs i början av 2020-talet.

Flera andra regioner utökar sin tågtrafik betydligt mer, men Göran Gunnarsson tror med att turtätheten i Östergötland uppfyller efterfrågan. I alla fall till en början.

Östergötland lägger in 30 miljoner kronor i Mälab varje år.

– Att vara med i trafiksystemet är så mycket värt, det ger oss också chans att påverka, säger Göran Gunnarsson.

Upplägget skapar även ett enklare biljettsystem. Pendlare kan resa på ett och samma kort genom regionerna och slipper att köpa flera biljetter längs färdvägen.

Nu ska landstingsfullmäktige i Östergötland och huvudmännen i övriga regioner ta ställning till förslagen.

– Jag tror att vi kan få igenom det, säger Göran Gunnarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om