Det är inte varje dag som Linköpings styrande politiker lägger fram förslag som ska underlätta för biltrafiken.
– Ska man ge sig in i centrum med bilen kan man få leva med att det inte är så lätt. Men i dag är det trångt även på yttre ringleden och det drabbar både bilister och busstrafik, kommenterar Elias Aguirre (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Stadsbyggnadskontoret ska nu snabbutreda hur flaskhalsar på yttre ringleden ska bli lättare att passera. Det handlar inte om någon jättesatsning på nya vägar utan mer om mindre justeringar, som extra svängfiler i några rondeller. Elias Aguirre nämner Kallerstadsrondellen, Kåparpsrondellen och Saabrondellen men säger också att fler rondeller och korsningar ska granskas.
I projektet ingår också kartläggning av människors resande och insatser för att påverka valet av färdmedel. Trafikljus ska trimmas för att fungera effektivare.
– Vi måste jobba både på lång sikt, med nya vägar, och på kort sikt med att förbättra det vi redan har. Vi tror att det går att åstadkomma mycket med ganska små medel. Vi har också ett projekt som går ut på att samordna grävandet i staden bättre, säger Aguirre.
I debatten höjs ibland röster om att bygga Vallaleden, som var planerad att ingå i yttre ringleden men som stoppades av en kraftig folkopinion 1989. Några sådana tankar finns inte hos de styrande politikerna.
– Nej, någon Vallaled blir det inte, det kan jag lova, säger Aguirre.