Så ska äldre köra säkrare

Äldre vill köra bil längre upp i åldrarna och har sällan funderingar på att sluta köra. De använder bilen regelbundet men undviker vissa situationer, som exempelvis körning i mörker, dåligt väder och okända miljöer.

Rolf Johansson, 67 år, Nacka/Linköping: – Så länge min läkare säger att det är okej. Jag har trassel med hjärtat och går på kontroll varje år. Tycker att det ska vara ett läkarbeslut helt och hållet, många är ju pigga till de är 90 och andra slitna redan vid 67.

Rolf Johansson, 67 år, Nacka/Linköping: – Så länge min läkare säger att det är okej. Jag har trassel med hjärtat och går på kontroll varje år. Tycker att det ska vara ett läkarbeslut helt och hållet, många är ju pigga till de är 90 och andra slitna redan vid 67.

Foto: Jeppe Gustafsson

Linköping2015-11-14 08:00

Många äldre slutar att köra bilen tidigare än vad de egentligen behöver. – Kunde man hjälpa dessa att fortsätta köra säkert vore det till stor nytta både för individen och för samhället, säger Tania Dukic Willstrand, forskare på VTI.

Projektet Safemove går ut på att öka kunskapen om mobilitet (rörlighet) för äldre. Men också att öka äldres medvetenhet om sin körförmåga, exempelvis undvika rusningstrafik eller till och med sluta om man upplever att de inte längre kan köra säkert.

– Det är en stor fördel för säkerheten om äldre par delar på tiden bakom ratten. Rent sannolikt är det så att mannen dör först och att kvinnan blir kvar. Är det för långt mellan varven så äventyras säkerheten, påstår Tania Dukic Willstrand. – Träning ger färdighet, så sluta inte köra, uppmanar hon alla äldre kvinnor som läser detta.

Safemove är ett samarbete mellan flera olika företag och organisationer i Sverige och Frankrike. Inom projektet har forskarna samlat in en stor mängd data via 3 000 enkäter, tester på väg, kognitiva undersökningar, simulatorbaserade tester och träning med människor som är 70 år eller äldre.

Är det stor skillnad på fransmän och svenskar när det gäller körskicklighet?

– Nej, det finns inget i den här studien som tyder på det.

Några av resultaten i studien visar att äldre vill köra bil längre upp i åldrarna och har sällan funderingar på att sluta köra. De flesta använder bilen regelbundet men undviker vissa situationer, som exempelvis körning i mörker, dåligt väder och okända miljöer. Vissa situationer, som korsningar, vänstersvängar och cirkulationsplatser kräver mer uppmärksamhet och uppfattas av de äldre som svårigheter.

– Med hjälp av olika former av träning och stödsystem i bilen skulle man kunna hjälpa den här gruppen, säger Tania Dukic Willstrand.

Varför besiktar man årligen bilar, men aldrig deras chaufförer?

– Ja, det är frågan. Men det minsta man själv kan göra är att beställa tid hos en optiker, eller boka in sig förpå en vanlig körlektion, sammanfattar Tania Dukic Willstrand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!