Videon är inte längre tillgänglig
Antalet disciplinärenden på universiteten och högskolorna har stadigt ökat under de senaste åren. Totalt 880 studenter varnades eller stängdes av på grund av fusk under 2015 i hela landet. Det är en ökning med över 100 fall jämfört med året innan, enligt en sammanställning från Nyhetsbyrån Siren baserad på Universitetskanslersämbetets statistik.
På Linköpings universitet fälldes 49 studenter i disciplinära ärenden under fjolåret.
– Idealläget är såklart att vi inte skulle ha några fusk alls. Men det är tyvärr inte realistiskt. Studenter som fälls för fusk uppger ofta att de var "jättepressade" eller "varit sjuka". Vi råder såklart studenten från att avstå tentan och göra den vid senare tillfälle hellre än att fuska, säger Karin Fälth-Magnusson, prorektor och disciplinnämndens ordförande vid Linköpings universitet.
Fusket störst i Linköping
Under 2014 hade sex lärosäten i Sverige fler än 15 000 inskrivna helårsstudenter. Bland dessa giganter delade LiU ut flest avstängningar och varningar i relation till det totala antalet studenter på skolan. Det innebär att 0.31 procent av LiU-eleverna under detta år åkte fast för fusk.
– Vi har länge haft ett aktivt intresse att arbeta med de här frågorna. Jag tror inte benägenheten att fuska blivit större hos studenterna, men det är så mycket enklare i dag. Det är otroligt lättillgängligt att söka information via internet. Vid varje examination måste vi därför vara tydliga med vilka hjälpmedel man får använda.
Jämförelsevis blev bara 0.15 procent av eleverna vid Uppsala universitet och 0.23 vid Lunds universitet straffade av disciplinära orsaker under samma tidsperiod.
Plagiat vanligast
Det allra vanligaste fusket är plagiering eller fabrikation av tentor och examinationer.
– Sedan de flesta av våra lärare börjat använda läroplattformen Urkund har fler anmälningar kommit in till disciplinnämnden. Urkund upptäcker likheter med andra texter på ett väldigt effektivt sätt. Det har gjort att ribban för det som anmäls till disciplinnämnden sänkts. När läraren inte är tvärsäker utan tycker att det är svårt att bedöma fallet, så tar vi vid.
Enligt Karin Fälth-Magnusson tar nämnden hänsyn till flera olika faktorer när de ska bestraffa elever som funnits skyldiga.
– Studentens erfarenhetsgrad, värdet av examinationen och fuskets omfattning är huvudfaktorerna vi väger in i bedömningen.
Viktigt arbete
Karin Fälth-Magnusson tycker att det är viktigt att aktivt försöka upptäcka fusk, som en del av skolans kvalitetsarbete:
– På Linköpings universitet har vi i flera år sett extra allvarligt på exempelvis mobiltelefoner. Om man påträffas med mobil under tenta blir man direkt anmäld till disciplinnämnden. Många lärosäten i landet jobbar inte på samma sätt i den frågan.