Som ordförande i samhällsbyggnadsnämnden har han varit med och berett det förslag som under nästa vecka, av allt att döma, beslutas av kommunfullmäktige. Från och med årsskiftet kommer kommunen att kräva de aktörer, som tillhandahåller elsparkcyklar, på en så kallad markupplåtelseavgift. Varje cykel är tänkt att kosta fyra kronor per dag och drygt 1 450 kronor om året.
– Vi ser inte att vi har fått ordning på situationen med elsparkcyklar och därför har vi beslutat att testa den här avgiften. Samtidigt rör vi oss i ett område som inte är helt beprövat, rättsläget är inte helt utrett än, så därför är taxan satt på ett år, förklarar Demirok.
Taxenivån är, enligt Demirok, satt i relation till andra markupplåtelseavgifter i kommunen. Det har också gjorts en omvärldsanalys för att se vilken avgift andra kommuner, som har infört en liknande taxa, tar ut.
– Vi vill ligga på den övre halvan i landet men inte vara den kommun som tar ut högst avgift. Vi vill inte skapa en situation där det här blir rättsligt prövat, säger Demirok.
Hur mycket räknar ni med att tjäna på avgiften?
– Jag tror vi har ungefär 1 300 cyklar, så det är bara att göra en matematisk uträkning.
Om antalet cyklar multipliceras med årskostnaden landar summan på 1 885 000 kronor.
– Avgifter som kommer in från andra verksamheter som upptar allmän platsmark ses som en kommunal intäkt och tanken är att även dessa pengar ska göra det, säger Demirok.