Matts Skeppstedt, marknads- och affärsutvecklare på parkeringsbolaget Dukaten, uppger att man inte strävar efter att få bort biltrafiken från centrum.
Det handlar istället om att göra de centrala stadsdelarna mer tillgängliga.
– Vi har sett att våra centralt belägna parkeringshus används av arbetspendlare. Om vi kan erbjuda dem platser lite utanför centrum istället öppnar vi upp citykärnan för bilburna besökare som har ärenden dit. Det är så vi tänker när vi diskuterar ökad tillgänglighet.
Vid Ebbepark utmed Westmansgatan planeras det för cirka 700 bostäder och underjordiska garage för mellan 700 och 800 bilar. Matts Skeppstedt har ingen exakt tidsplan för detta, men tror att det kan stå klart någon gång kring år 2023.
Folkungavallen är ett annat byggprojekt där det förutom simhall och bostadshus kommer att uppföras ett fristående p-hus med 600 platser och eventuellt ett underjordiskt garage med plats för cirka 120 bilar. Invigning beräknas kunna ske 2019 eller 2020.
Samtidigt med dessa projekt byggs Akilles ut från cirka 340 platser till omkring 630. Parkeringshuset ska enligt Matts Skeppstedt öppna hösten 2018.
Lite längre bort från stadskärnan, i Vallstaden, planeras för ett parkeringshus för 400 bilar. Detta ska stå klart hösten 2019.
– Linköping Arena är också ett bra alternativ med 500 platser för de som arbetspendlar. Där kostar det 200 kronor i månaden, vilket är betydligt billigare än i parkeringshusen i stan där man får betala mellan 800 och 1 300 kronor, säger Matts Skeppstedt. I priset ingår dessutom inlåst cykelparkering.
Till de centrala parkeringshusen räknas Baggen med 500 platser, Druvan med 600 och Detektiven med 400. Vid Tinnis (Emriks Gata) finns 45 platser och vid US Norra 300.