Så lyckas företag på sociala medier

Niklas Myhr är en av världens ledande professorer inom marknadsföring på sociala medier. Han arbetar i USA men var i onsdags hemma i Sverige och föreläste på Linköpings Universitet.

"Fråga inte vad ditt sociala nätverk kan göra för dig, fråga vad du kan göra för ditt sociala nätverk" säger Niklas Myhr.

"Fråga inte vad ditt sociala nätverk kan göra för dig, fråga vad du kan göra för ditt sociala nätverk" säger Niklas Myhr.

Foto: Åke Karlsson

Linköping2016-02-07 19:00

Om man googlar på "social media professor" är Niklas Myhr de fyra första förslagen man får upp. Född i Piteå, utbildad i Linköping och numera professor på Chapman University i Kalifornien. Han är THE social media professor. På onsdagen höll han en föreläsning på Linköpings Universitet om hur företag bäst använder sig av sociala medier i sin marknadsföring.

– Om det är viktigt att vara på sociala medier? Ja, om man vill tjäna några pengar, säger han efter att en student frågat.

Riktigt så allvarligt är det inte, det går att tjäna pengar ändå. Men det är nästan så allvarligt. Ett lyckat agerande på sociala medier förändrar relationen mellan företag och kund och kan ge stora fördelar. Den största förändringen som sociala medier har medfört är att företaget nu kan interagera med sina kunder direkt. Man kan ge och ta emot feedback, man kan lyssna efter nya trender och man kan mer kontrollerat styra över vilken bild av företaget man vill ge ut.

"Att hjälpa är det nya sälja". Att bygga en långsiktig relation mellan sitt företag och sina kunder är något sociala medier kan hjälpa till med. Niklas Myhr talar om vikten av att ge och ta och att inte se de sociala medierna som ett sätt att tjäna pengar på direkt. Det är istället en möjlighet att kunna skaffa rätt kunder som ibland kan vara viktigare än att skaffa fler kunder.

Hur gör man då för att lyckas med sin marknadsföring på sociala medier? Niklas Myhr understryker att arbetet är långt ifrån gjort bara för att man finns på sociala medier. Allt handlar om hur man använder dem - kan man hitta ert företag? Hur delvänligt är materialet ni lägger ut?

– Många undrar om man ska satsa på kvalitet eller kvantitet. Svaret är att båda behövs! Det är viktigt att man är aktiv och syns ofta men om man satsar på att göra något storslaget varje gång kan det lätt vattnas ur och gå snett, säger Niklas Myhr.

En annan fallgrop man kan hamna i är att hoppa in i en aktuell nyhetshändelse och försöka utnyttja den uppmärksamhet som följer med den. Många har försökt och misslyckats. Försiktighet i sådana situationer är alltid att föredra.

Han fortsätter med att betona vikten av att gå in helhjärtat när man ger sig in i sociala medier. Halvhjärtade försök kan ofta ge en direkt motsatt effekt av vad man ville från början. Att följa upp de kundinteraktioner som kommer på ens innehåll i sociala medier fungerar för att stärka banden och skapa tillit. Genom att låta sina anställda vara delaktiga på sociala medier och hjälpa till att representera företaget kan man förbättra bilden både inom företaget och utanför.

Svenska företag har blivit bättre på att nyttja sociala medier men kan ibland vara lite försiktigare än till exempel amerikanska företag säger Niklas Myhr. Några lyckade svenska exempel som han tar upp är Handelsbanken, Ericsson och hotellföretag.

En försiktig hållning behöver inte nödvändigtvis betyda något negativt då kulturella skillnader mot USA inte bara finns hos företagen utan hos kunderna också.

– En stillsammare användning av sociala medier kan fungera för en stillsammare svensk kundbas.

Fem tips för företag på sociala medier:

- Använd 3-4 plattformar som du är bekväm med.

- Var försiktig med att hoppa in i aktuella nyhetshändelser.

- Försök inte med storslagna saker varje dag.

- Svara vänligt på kundernas frågor, även trollens!

- Låt de anställda vara med och representera företaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!