Så går det för handeln i centrum

Det är inte parkeringsplatser som behövs i stadskärnan, utan bostäder. I alla fall om man får tro branschorganisationen Fastighetsägarna.

David Nilsson, cityföreningen och Rikard Norman från branschorganisationen Fastighetsägarna.

David Nilsson, cityföreningen och Rikard Norman från branschorganisationen Fastighetsägarna.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2018-12-14 06:00

Ett antal svenska städer finns med i den årliga mätningen av det så kallade cityklimatet, och Linköping är en av dem. Undersökningen handlar om hur det går för handeln inom dagligvaror och sällanköpsvaror (kläder, teknik mm), och verksamheter som service, hotell och restauranger.

– Sällanköpshandeln måste ständigt se över sin affärsidé. Även om handeln tuffar på ganska bra i Linköpings stadskärna så visar trenden tydligt på ändrade kundmönster, säger Rikard Norman, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna i Linköping.

Han får medhåll från David Nilsson på Cityföreningen Linköpings innersta:

– Det finns inte en enskild lösning på att sällanköpshandeln minskar i stadskärnan. Det låter hårt, men butikerna måste se över sina koncept och kanske kombinera försäljningen med upplevelser, service och e-handel.

Sällanköpsvarorna står för den största delen av handelns omsättning i stadskärnan, med 1,64 miljarder kronor under 2017. Mätningen – som gjorts sedan 2011 – toppade förra året med 1,66 miljarder inom den handelsgrenen. Procentuellt minskar sällansköpshandeln med 1,64 procent samtidigt som dagligvaror (livsmedel mm), ökar med 1,3 procent. Även hotell och vandrarhem ökar (2,6 procent) och kafé/restaurang (1,8 procent).

– Vi noterar att sällanköpshandeln planar ut något. Men ska man se till ren sysselsättning så innebär restaurang/kafé-verksamhet fler arbetstillfällen per verksamhet, säger David Nilsson.

Tydligaste trenden är ökad dagligvaruhandel med två större Hemköpsbutiker och en nyöppnad Ica-butik emellan.

– Det beror på att fler bor i stan, och att fler också mår bättre ekonomiskt. Vid nästa års mätning kommer det här att slå igenom i statistiken, säger David Nilsson.

Det finns en generell oro för att e-handeln ska slå ut den fysiska handeln. Ofta läggs skulden på bristen på p-platser. Det tror inte Rikard Norman på.

– Parkeringsbolaget Dukaten i Linköping har typ aldrig haft fulla p-hus. Butiksägare kan inte begära att det finns p-platser utanför dörren. Det är också märkligt att kunderna kan gå ganska långt till butikerna i Tornby, när avståndet från p-huset Baggen och in till Stora torget är kortare, säger Norman.

David Nilsson och Rikard Norman är överens om att det är bostäder som behövs i Linköpings stadskärna. År 1960 hade innerstaden cirka 38 000 invånare, i 1980 var siffran cirka 22 000 och 2015 låg den på 29 000.

– Ska vi klara målet att målet att öka antalet invånare så måste vi bygga mycket mer i centrum. Därför är Eddan-bygget så viktigt, säger Norman.

David Nilsson, cityföreningen i Linköpin
David Nilsson, cityföreningen i Linköpin
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!