Sällan har två myndigheter fått ett så tydligt uppdrag från regeringen. Senast den siste april skulle Boverket och Naturvårdsverket ha kommit överens om gemensamma riktlinjer.
Datumet höll de, men deras rapport kan sammanfattas med att de är överens om att de inte är överens. Boverket ändrar inget. De håller fast vid sitt medelvärde på 55 dBA samtidigt som de tillåter att maxgränsen 70 dBA överskrids 30 gånger per dag/kväll.
Räcker inteNaturvårdsverket har tidigare hållit sig till maxvärdet och egentligen inte tillåtit några överträdelser alls. Att Saab trots det kunnat flyga hänger enbart på att deras miljötillstånd inte utsatts för någon prövning sedan tidigt 90-tal.
Nu gör Naturvårdsverket vissa ändringar i sina rekommendationer. Med stöd av ny forskning accepterar de att maxgränsen 70 dBA överskrids upp till fem gånger per dag/kväll – men inte mer än två gånger inom loppet av en timme. Detta räcker dock inte för att nå en kompromiss.
Båda myndigheterna hänvisar till att de sköter sina uppdrag utifrån olika lagstiftningar. Boverket följer plan- och bygglagen och Naturvårdsverket följer miljöbalken.
Ingen lagändringJust lagstiftning är något som den statliga ”Bullersamordningsutredningen” fått i uppdrag att titta på. Den ansvarige heter Anders Lillienau, men än så länge är han inte beredd att föreslå ändrade lagar.
– Jag tycker det finns anledning att fundera närmare på om en hälsobedömning enligt plan- och bygglagen ska behöva vara en annan än en hälsobedömning enligt miljöbalken. Jag kan inte komma med några påståenden här, men det finns anledning att fundera närmare på detta, säger han.
Han är lite försiktig eftersom utredningen nyss startat och ska vara klar först i augusti. Hittills har han bland annat hunnit träffa företrädare för Saab och Linköpings kommun.
– Vi har fått en ordentlig genomgång av dem. Vi har verkligen sett till att Linköping fått komma fram, säger han.
Peka med hela handenI det uppdrag Anders Lillienau har fått så är flygbuller endast en liten del, trafikbuller är betydligt större. Därför räcker inte utredningen för att blidka Linköpings socialdemokratiska kommunalråd Lena Micko. Hon vill att statsminister Fredrik Reinfeldt helt enkelt pekar med hela handen och bestämmer.
– Jag har all respekt för att myndigheterna har olika uppdrag, men nu finns ingen annan än den politiska ledningen som kan ta beslut, säger hon.
Hon är arg över att styrande kommunalrådet Paul Lindvall (M) inte har bättre kontakt med sina partikamrater i regeringen.
– Det är regeringen som måste bestämma här och jag tycker att de ska gå på Boverkets linje, fortsätter hon.
”Flytta flygplatsen”I sak är de dock överens. Även Paul Lindvall vill att Boverkets riktlinjer ska råda – de som tillåter att 70 dBA överskrids 30 gånger per dag/kväll.
Den enda röst bland lokala politiker som avviker är Nils Hillerbrand (MP).
– Naturvårdsverket tar fasta på medborgarnas välbefinnande – det gör inte Boverket. Vår syn är att en stadsnära flygplats inte rimmar med en hållbar stad. Då måste flygplatsen flyttas, säger Nils Hillerbrand.
Var ska den flyttas då?
– Det är en intressant fråga som vi inte råder över. Saab skulle till exempel kunna förhandla med Försvarsmakten om att vara på Malmen, svarar han.
Enligt honom kunde sen hela flygplatsområdet bebyggas med bostäder i stället.