Rullstolen satte stopp för Andreas resa

Trots att tågresan bokades av SJ:s egen personal fick inte Andreas Greén, som är rullstolsburen, åka med tåget. De lösa skenorna som skulle fungera som ramp blev för branta för rullstolen. "De verkade bara fungera som en symbol för SJ:s så kallade tillgänglighet".

Foto: Arkivbild/TT/Jon Olav Nesvold

LINKÖPING2018-08-01 14:00

I söndags skulle Andreas Greén åka från Uppsala hem till Linköping. Han valde att ta hjälp av SJ via telefon för att boka biljett, eftersom han ville bli garanterad en rullstolsplats. Han valde det nummer som finns för att besvara frågor kring funktionshindrades tågresor.

– SJ:s kundombudsman har uppmanat mig att boka biljetter på det sättet, säger Andreas Greén, som sitter i en elrullstol som styrs av joystick, rullstolen är inte bredare eller större än en vanlig rullstol.

Han säger att han blev lovad dyrt och heligt att tillgängligheten skulle vara så pass god att han kunde åka med hela resan. Men i Sala tog det stopp. Personalen tog ut de lösa skenorna som skulle se till att Andreas kom ombord, men konstaterade själva att det blev alldeles för brant.

– Det hade inte fungerat med en vanlig rullstol heller. Skenorna verkade mest fungera som en symbol för SJ:s så kallade tillgänglighet, säger Andreas Greén och lägger till:

– Tågresan är bokad utifrån deras egna kriterier av personal som ska ha särskild kompetens kring funktionshinder. Ändå kan jag inte åka med.

Tågvärden beställde en taxi och körde vidare. 30 minuter senare – när det fortfarande inte kommit någon taxi – ringde Andreas Greén själv bussbolaget som SJ upphandlat.

15.10 kom så äntligen en taxi. Andreas hade då väntat på stationen i fyra timmar.

– Under tiden hade SJ varit totalt omöjliga att nå. Det gick inte att komma fram.

Det är inte första gången Andreas Greén är besviken på SJ. Under framförallt åren 2011-2012 försökte han påverka företagets sätt att behandla funktionshindrade. Han har tidigare anmält SJ till konsumentombudsmannen, haft möten med huvudkontoret och mejlväxlat med företaget. Hos SJ:s kundombudsman finns ett exceldokument där Andreas Greén dokumenterat tågresor där fel uppstått på grund av bristande tillgänglighet.

– Jag förstår att man inte kan bygga om tåg på några månader. Men det här är ett systemfel hos SJ, och att man inte kommit längre under de här åren är allvarligt.

Carl-Johan Linde, presskommunikatör på SJ, svarar oss via mejl.

"Kunden har i detta fall agerat helt rätt och kontaktat oss genom de kanaler som vi hänvisar till när det kommer till just rullstolsbokningar", skriver Carl-Johan Linde.

Presschef Tobbe Lundell säger att tre av X12 tågen som går på sträckan saknar rullstolsplats, något varken deras personal eller kunder kan se i appen eller på hemsidan.

– Jag medger att det finns en otydlighet, det här är ett bevis på det. Vi arbetar för att den risken inte ska uppstå i framtiden, säger Tobbe Lundell.

Men något systemfel tycker inte Lundell att det finns inom företaget.

– Vi arbetar hela tiden med tillgängligheten, och jag tycker snarare att vi ligger över minimikraven, säger Lundell.

Att Andreas Greén inte kunde nå SJ på fyra timmar förklarar Carl-Johan Linde med tekniska problem.

"Under delar av den gånga helgen har vi haft tekniska problem med våra telefonitjänster för vår kundservice, vilket i detta fall även kan ha lett till den olyckliga omständigheten att Andreas inte kom fram".

Anser SJ att företaget lever upp till de tillgänglighetskrav som finns?

"När det gäller kraven på tillgänglighet så uppfylls de genom att det alltid finns möjlighet att resa önskad sträcka, även om det inte är möjligt på exakt varje avgång", skriver Carl-Johan Linde.

Men Andreas Greén är fortfarande besviken.

– På just den här avgången fanns det en rullstolssymbol på båda sträckorna, och personalen hade lovat mig en plats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!