Rober anklagar kommunen för välfärdsbrott

Kommunen är medskyldig till organiserat välfärdsbrott. Den mycket allvarliga anklagelsen kommer privatpersonen Rober Bilos med.

"Att gå publikt med min kritik via Facebook är mitt enda sätt eftersom kommunen inte svarar mig", hävdar Rober Bilos vars mamma inte har fått, anser han, den omsorg som avtalet utlovar.

"Att gå publikt med min kritik via Facebook är mitt enda sätt eftersom kommunen inte svarar mig", hävdar Rober Bilos vars mamma inte har fått, anser han, den omsorg som avtalet utlovar.

Foto: Annika Ekstedt

Linköping2022-07-08 05:00

Under flera år har han dokumenterat det han sett som brister i den äldreomsorg som hans mamma fått på vårdboendet Bantorget som drivs av privata vårdbolaget Attendo. Brister som han anklagar kommunen för att inte låtsas om och hjälper Attendo att komma undan med.

Han inser att detta är en allvarlig anklagelse, men står fast vid den.

undefined
Rober Bilos har ägnat mycket tid åt att dokumentera och sortera de händelser som har med hans mammas omsorg att göra. Allt hans material finns att ta del av på Facebook.

– De får gärna stämma mig. Då kan jag visa det material jag har. Kommunen har varit totalt ickeseriös och oärlig och bara fokuserat på att rädda Attendo. Istället för att ta hand om mina klagomål, så har de försökt använda egna trix för att fria bolaget, säger han.

I mars i år gick han ut offentligt med sin kritik via sin profil på Facebook. På kort tid hade han fått 3 700 följare. Av dessa flera ledande politiker i Linköping.

– Att gå ut offentligt med min kritik har varit min enda möjlighet att visa att Attendo begår avtalsbrott och gör det med kommunens goda minne. För jag får inga svar, vare sig från den ena parten eller den andra, säger han.

Rober Bilos mamma har under många år bott på Bantorgets vårdboende. Under de första åren var det en annan utförare som drev verksamheten. Under den tiden fungerade det väldigt bra, säger han. Under 2013 tog Attendo över driften. Det han hade att klaga på då togs om hand på rätt sätt fram till 2018, poängterar han.

"Förlåt mig mamma för att jag inte trodde på dig och inte kunde, eller kan hjälpa när din omsorg hade stora brister. Jag var både maktlös och rättslös." Ungefär så skriver Rober Bilos i ett inlägg på Facebook som han postade i mars i år. Det är det första inlägget av många och han kallar sina inlägg; "Historien om min mammas äldreomsorg".

I del efter del – i skrivande stund är han upp i 41 inlägg – lägger han ut dokumentation som rör hur hans klagomål tagits emot. Här finns aktuella diarienummer, här finns avtalen utlagda, han har också lagt ut de brev han skrivit till politiker och förvaltning och de svar han fått. Han har också skapat ett referensbibliotek som är öppet för alla att ta del av.

Till skillnad från många andra anhöriga är Rober Bilos proffs på dokumentering. Han har undervisat i detta på universitet. Han har också använt det i sitt arbete på Ericsson. I dag är han pensionär men har ägnat en stor del av sin lediga tid till att försöka få till stånd en kommunikation med kommunen. 

Utan att lyckas, säger han själv.

Han är noga med att påpeka att han inte har något emot privata utförare inom omsorgen, men att de avtal som ingås också ska hållas.

I sina inlägg skriver han också att hanteringen av klagomål blivit mycket sämre efter 2018. Om det beror på ändrad politisk majoritet vill han låta vara osagt.

Ny majoritet tillträdde 1 januari 2019.

Rober Bilos klagomål gäller specifikt Attendo. Men det är egentligen inte dem han är mest arg på. På Facebook skriver han: "Problemet är inte Attendo, det är Linköpings kommun som inte respekterar det upphandlade avtalet och sin egen klagomålshanteringsrutin."

Många av de saker som Rober Bilos har sett och som har skett, kan många avfärda med att det kanske inte är så farligt.

Men för honom handlar det om vad kommunen har ingått avtal om, som han anser inte följs.

Skälet till att han inte får svar hävdar han beror på att problemen inte finns om ingen känns vid dem.

Kan det vara så att du upplevs som så besvärlig att man inte längre orkar bemöta dig?

– Ja, det tror jag. Men så kan man inte hantera klagomål som påvisar stora brister i utförande av en part som kommunen har avtal med. Men genom att sätta i system att inte svara på klagomålen så händer heller inget. Man lägger locket på.

undefined
Rober Bilos säger att han står för sin åsikt att kommunen inte har varit seriös och bara agerar för att rädda Attendo. "De får gärna stämma mig", säger han.

Hans kritik har handlat om sådant som brister i bemanningen, att mamman inte fått duscha på 19 dagar, att hon regelmässigt måste kissa på sig eller bajsa på sig nattetid, för att ingen har tid att hjälpa henne. Att hon medicineras för att bli slö och därmed lätthanterlig.

I dag bor mamman på kommunens flaggskepp när det gäller vårdboende; Sandrinoparken. Här trivs hon mycket bra och har för första gången på flera år blivit av med enveten urinvägsinfektion, som han själv tror berodde på att hon tvingats ha våta blöjor på sig under långa perioder, på det tidigare boendet.

Skillnaden mellan boendena är mycket stor och förklaringen som han ser det, beror på att de kostar så olika. Sandrinoparken är ett högkostnadsställe medan Bantorget är ett lågkostnadsställe. Det skiljer flera hundra kronor per person och dag i ersättning.

– När jag insåg att äldreomsorgen i Linköping är så ojämlik så chockade det mig, säger han.

I ett av inläggen skriver Bilos att ha vill se en opartisk utredning av alla Attendos brister och förvaltningens oegentligheter som han och hans mamma har anmält. Han vill också att Alliansen utreder hans anklagelser om organiserat välfärdsbrott och att Kristdemokraterna utreder om de fortfarande kan ha familje- och äldreomsorg som sin paradgren, utifrån hur äldrenämndens ordförande Liselotte Fager (KD) har agerat i frågan.

undefined
Linköpings kommun anklagas för välfärdsbrott av en privatperson som lagt ut åtskilliga dokument från flera år tillbaka på Facebook.

Men en sådan utredning finns inte med i kommunens planering. Tvärtom anser kommunen att man agerat som man ska.

Susanna Lundstedt, biträdande förvaltningschef på social- och omsorgsförvaltningen känner till den kritik som Rober Bilos har mot förvaltningen och säger att det handlar om kontakter man haft med honom under flera år.

– Min bild är att vi har svarat och vi har agerat, men tyvärr utan att nå någon samsyn. Däremot har vi absolut agerat och gjort flera uppföljningar på Bantorget utifrån hans klagomål, men också utifrån våra avtal, säger hon.

Att kontroller i förväg kan vara kända för ett vårdboende, tror inte Susanna Lundstedt spelar så stor roll. Argumentet är att kontrollerna sker på så många nivåer genom samtal med personal, ledning, sjuksköterskor och de boende.

Liselotte Fager (KD), som är äldrenämndens ordförande, säger att äldrenämnden haft kontakt med Rober Bilos långt innan hon blev ordförande i nämnden.

undefined
Äldrenämndens ordförande Liselotte Fager (KD) beklagar att Rober Bilos känner som han gör, men håller inte med om att inget har gjorts.

– Åtgärder har vidtagits och jag beklagar att han inte blivit nöjd med det som gjorts. Samtidigt finns det väldigt många som trivs mycket bra på boendet, säger hon.

Kritiken mot äldrenämnden och förvaltningen om att begå välfärdsbrott tycker hon är orättvis och hänvisar till att hon tidigare har kritiserat Attendo. Hon säger också att flera hemtjänstutförare som inte skött sig, har sagts upp och att det är ett bevis på att kontrollerna fungerar.

Attendo Bantorget

Kommunen har sedan 2019 nytt avtal med Attendo Bantorget som gäller till 2024, med möjlighet till förlängning till 2026.

Senaste uppföljningen var ett föranmält besök i oktober 2021. Innan dess en föranmäld uppföljning i maj 2019 som föregicks av ett oanmält besök av Ivo gällande nattbemanning.

Attendo känner till kritiken från Rober Bilos och de uppger att de arbetar i nära dialog med personer i omsorgen och deras närstående om det uppstår frågor runt den omsorg som företaget erbjuder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!