Riksdagsman kräver ny lag

Villkoren i transportbranschen har blivit en fråga för riksdagen. Hans Hoff, s-riksdagsman från Halland, lyfter fram Holland som ett bra exempel. Där är det lag på att förarna ska vara anställda av det företag de arbetar för.

LINKÖPING2013-04-05 06:30

Hans Hoff (S) riktade frågan till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) i höstas. Bakgrunden var det som åkerinäringen uppfattar som oseriös konkurrens. Svenska åkerier har i växande omfattning slutat ha anställda chaufförer och istället hyra in dem. Ibland handlar det om chaufförer anställda i bemanningsföretag, ibland om utländska chaufförer med f-skattsedel.

Gemensamt i bägge fallen är att de inte betalat arbetsgivaravgifter varken i Sverige eller något annat land.

Riksdagsledamoten Hans Hoff lyfte fram Holland som exempel eftersom de har lagstiftat om att förarna, som åkerierna anlitar, måste vara anställda i det företag de arbetar för. I Holland krävs också att bemanningsföretag som kontrakteras i transportnäringen har kollektivavtal samt att underentreprenörer ska ha egna trafiktillstånd och egna fordon.

Catharina Elmsäter-Svärd svarade att det inte är aktuellt med någon särreglering för en specifik bransch.

– Att arbetstagare utnyttjar sin rätt till fri rörlighet inom EU är i grunden något positivt. Jag avser inte att vidta några särskilda åtgärder för att som i Nederländerna reglera vilka anställningsförhållanden som ska gälla mellan just åkare och förare, sa hon bland annat.

Hon påpekade också att det redan finns lagar. En arbetsgivare och en arbetstagare kan enligt lagen inte själva välja om någon ska vara anställd eller inhyrd företagare.

Exempelvis brukar det krävas att den inhyrde företagaren har mer än en uppdragsgivare för att denne ska ses som företagare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!