Året var 2010. Vraket av det svenska flygplanet DC-3:an hade bärgats till Linköping och ett utbyggt Flygvapenmuseum återinvigdes med pompa och ståt. Samtidigt fick det lokala cateringföretaget Gastromix uppdraget att driva museets allra första restaurang "Calle C" – döpt efter flygpionjären vid Malmen Carl Cederström. Sedan dess har museibesökarna flödat i snart 14 år.
– Då, när man planerade för utbyggnaden, var det nog ingen som kunde föreställa sig att det skulle bli en så stor sak – att det skulle generera så många besökare varje år. Till en början trodde vi nog alla att det handlade om nyhetens behag, att det skulle lägga sig, men det gjorde det aldrig. Flygvapenmuseum blev verkligen en destination, säger Pelle Forss, ägare av Gastromix, och fortsätter:
– Under hela den här perioden har restaurangen egentligen varit alldeles för liten och trång, med för få platser för gästerna. Vi har inte kunnat servera alla.
Nu, när Pelle Forss tar emot oss vid restaurangen, har den förvandlats till en byggarbetsplats. Med sig har han Cecilia Holmström, affärsutvecklare på Flygvapenmuseum. Hon, och museet som hyresvärd, delar krögarens bild av restaurangens kapacitet. Därför ska den nu byggas ut – och det rejält.
– Det här har länge varit en del av vår museiutvecklingsplan, att vi vill tillgodose behovet. Gäster har vänt i dörren under högsäsong för att det har varit för mycket folk i restaurangen. Det händer varje sommar, säger Cecilia Holmström.
– Det vi statistiskt lärt oss under de här åren är att cirka 30 procent av alla museibesökare vill äta sin lunch här. Om museet har 2 500 besökare på en dag innebär det omkring 800–900 lunchgäster. Att då endast ha 50 sittplatser blir väldigt svårt, om man inte öppnar lunchserveringen klockan 07.00 på morgonen och stänger den vid 22.00 på kvällen förstås, fyller Pelle Forss i.
Har ni sett det som en ohållbar situation?
– Ja, så är det ju. Det är ingen som med glädje har stängt igen butiken när man vetat om att 400–500 personer faktiskt inte har fått den service som de har förväntat sig, säger Pelle Forss och Cecilia Holmström fyller i:
– Det har vi också sett i de undersökningar som vi har gjort bland besökarna. Man har tyckt att det är för trångt.
Men nu, med den påbörjade utbyggnaden, ska sittplatserna utökas från 50 till 140 stycken. Samtidigt växer både köket och försäljningsytan. Förhoppningen är att restaurangen ska kunna öppna i juli – under högsäsongen.
– Det känns helt fantastiskt. Det är det här vi velat så länge. Man kan säga att vi hoppar över "restaurangen 2.0" och går direkt på version 3.0. Så pass stor skillnad blir det på den produkt som vi kommer att lansera, säger Pelle Forss.
För statliga Flygvapenmuseum innebär satsningen en investering på drygt 20 miljoner kronor. Kostnaden sprids ut genom en högre hyra och ett nytt avtal med fastighetsägaren Specialfastigheter. För Gastromix, som står för själva verksamhetskostnaderna, uppgår satsningen till cirka "30–40 procent av årsomsättningen". År 2022 omsatte företaget drygt sju miljoner kronor.
Ser du någon risk med satsningen?
– Vi har 14 års historik att bygga vår framtidstro och prognos på. Därför är vi inte särskilt nervösa. Det enda som man måste ta höjd för är att saker, som man aldrig såg komma, kan hända. Det lärde vi oss av pandemin, säger Pelle Forss.
Och risken för museet?
– Det är klart det finns risker men vi vill inte tappa besökare för att vi inte har en bra produkt att erbjuda. Vi ser att det är något som vi måste göra för att få till en bra helhetsprodukt, säger Cecilia Holmström.
Varför har det tagit sån tid att få till renoveringen?
– Jag skulle inte säga att det specifikt beror på att vi är ett statligt museum men allting tar sin tid. Det ska äskas medel och sen beror det också på hur pådrivande man är från verksamhetens sida. Någon måste driva på arbetet – och till slut kom vi i mål.
I samband med restaurangens omdaning kommer också namnet, "Calle C", att bytas ut. I en digital namntävling, med över 200 bidrag, vann förslaget "Aviatören". Om det blir restaurangens nya namn är fortsatt oklart.
– Det jobbas frenetiskt med varumärket på flera håll, så vi vill inte gå ut med namnet än om vi skulle känna att det till exempel inte funkar i en logga. Så namnet kommer att avslöjas först på invigningen, säger Cecilia Holmström.