Den 10 juni gjorde miljökontorets inspektörer en ordinarie kontroll på restaurang Merwah på Platensgatan i Linköping.
Man fann då avvikelser på tre punkter från livsmedelslagstiftning. Det handlade om brister när det gällde rengöring av lokaler, rengöring av redskap och utrustning samt utbildning av personal gällande städrutiner.
En månad senare, den 8 juli, gjordes en oanmäld uppföljande inspektion på restaurangen. Inspektörerna konstaterade då att problemen kvarstod. Det handlade bland annat om bristande städning av golv, golvbrunn, en dörr, ett handfat och diverse köksutrustning.
Miljökontoret tog ärendet vidare till bygg- och miljönämnden som i torsdags beslutade att restaurangen ska att betala 10 000 kronor i vite.
– Om man inte åtgärdat de fel vi påpekat får vi använda oss av andra delar av lagstiftningen, motiverar Maria Pihlajärvi, avdelningschef för livsmedelstillsyn på Linköpings kommun.
Hur pass vanligt är det att vite utdöms efter en inspektion?
– Det är ytterst ovanligt. Det är väldigt sällan det går så här långt, säger Maria Pihlajärvi.
Handlade det om allvarliga brister?
– Vi värderar utifrån lagstiftningen och de förordningar som finns. Det är de som sätter ribban. Vårt mål är ju att ingen ska behöva bli sjuk.
Miljökontorets inspektörer gjorde nyligen ett tredje besök i restaurangen den 10 augusti.
– Då var alla brister åtgärdade. Det såg jättebra ut. Det var skönt att se att de fått till bättre städrutiner, säger Maria Pihlajärvi.
Trots förbättringarna utdömde ändå bygg- och miljönämnden alltså böter i form av vite på 10 000 kronor.
– Vitet är kopplat till den uppföljande kontrollen då det fortfarande fanns brister, förklarar Stefan Eriksson (M), ordförande i bygg- och miljönämnden.
Didmona Yalda Ayoub driver Merwah tillsammans med sin make.
– Vi respekterar vitet och kommer att betala – även om vi tycker det blev för mycket, säger hon.
Bland de åtgärder som restaurangen vidtagit nämner Didmona Yalda Ayoub att man utökat samarbetet med en extern städfirma och engagerat ett företag som utbildar personalen.
Hon är noga med att poängtera att bristerna som uppdagades vid inspektionerna inte hade något med livsmedelshanteringen att göra.
– Det var inga allvarliga saker. Och vi är jätteglada för att vi fick grönt ljust och att allt var bra efter kommunens tredje besök, säger Didmona Yalda Ayoub.