Reparationen av bron, som går över gång- och cykeltunneln som förbinder Lambohov med universitetet, inleddes 31 maj och kommer att vara klart 8 juli. Under arbetet kommer en del av ett körfält vara avstängt och tillfälliga trafikljus har satts upp strax innan Slestadrondellen från Mjärdevihållet.
– Alla broar har en underhållsplan för att de ska kunna leva i 80 år. Då måste man reparera dem, annars kan vi tvingas att stänga av dem helt. Bara i år reparerar vi sex broar och sådana arbeten påverkar biltrafiken, säger Niklas Engström, avdelningschef på kommunens miljö och samhällsbyggnadsförvaltning.
Corren har varit i kontakt med pendlare som beskriver långa köer under rusningstrafik, från Kåparpsrondellen och hela vägen till Garnisonsrondellen vid Haningeleden.
Var ni medvetna om effekterna på trafiken?
– Vi visste om att det skulle påverka trafiken förstås. Vi brukar använda oss av trafiksimuleringar för att försöka räkna ut trafikpåverkan, men det är svårt att bedöma exakt, säger Niklas Engström.
Hade man kunnat öppna en annan väg? Bussgatan genom Vallastaden till exempel?
– Det är fysiska hinder för personbilar på den vägen. Så det hade inte fungerat. Och att bygga om dessa hinder skulle kosta mycket i tid och pengar.
Påverkar köerna räddningstjänst och polis?
– Sådana här arbeten samordnas alltid med all blåljusverksamhet och även kollektivtrafik, så de är medvetna och förberedda.