Sara Skagerström kÀnner inte riktigt igen sig i kritiken frÄn LÀraren som larmat om att eleverna pÄ mellanstadiet i SkÀggetorpsskolan har glömts bort. Men hon sÀger samtidigt att det Àr viktigt att möta upp kritik dÀr den finns och att man som anstÀlld mÄste berÀtta om det man oroar sig för.
Samtidigt vet hon som rektor att situationen pĂ„ SkĂ€ggetorpsskolan â dĂ€r merparten av eleverna inte har en svensk bakgrundâ inte Ă€r jĂ€mförbar med situationen pĂ„ andra skolor.
â VĂ„ra elever har sĂ„ skilda förutsĂ€ttningar. En del Ă€r födda i Sverige, men Ă€ndĂ„ svaga i sprĂ„ket. Just nu har vi inga helt nyanlĂ€nda. Men allt sammantaget sĂ„ har vi helt klart utmaningar.
Enligt Sara Skagerström jobbar skolan mycket med att hitta fungerande arbetssÀtt. En logoped finns anstÀlld pÄ 80 procent som ett stöd för lÀrarna att undervisa pÄ ett sprÄkutvecklande sÀtt. TvÄlÀrarsystemet anvÀnds ocksÄ nÀr det finns lÀrare sÄ det rÀcker till.
â Vi jobbar stĂ€ndigt med att försöka hitta bra arbetssĂ€tt.
Hon sÀger att det stÀmmer att förberedelseklassen försvann efter sommaren och skolan inte heller haft nÄgon speciallÀrare i svenska under en tid. Men till vÄrterminen kommer en nyanstÀlld speciallÀrare i svenska. Att Ärskurs sex inte heller fÄtt hemkunskapsundervisning eller trÀslöjd i den omfattning som lÀroplanen sÀger, stÀmmer ocksÄ. SkÀlet Àr att skolan saknat sÄdana lÀrare.
â Men nu har vi fĂ„tt tag pĂ„ lĂ€rare sĂ„ nu fĂ„r eleverna hemkunskap.
Det eleverna missat i olika Àmnen ska skolan se till att de fÄr under vÄrterminen, enligt Sara Skagerström.
LĂ€rarbristen Ă€r ett stort problem, sĂ€ger hon. NĂ€r lĂ€rare pĂ„ SkĂ€ggetorpsskolans högstadium â som ocksĂ„ undervisat mellanstadiets elever â slutar för att byta till en annan tjĂ€nst sĂ„ drabbar det ocksĂ„ NygĂ„rdsskolans elever.
Att fördela förberedelseklassens elever in i vanliga klasser tidigare Àn tÀnkt, var att föredra framför att hitta en vikarie, tycker hon och Àr trygg med att lÀrarna i klasserna vet vad eleverna behöver.
Hur kan ni hjÀlpa klasser dÀr nÄgra barn kanske varken kan sprÄket eller gÄtt i skola tidigare?
â VĂ„ra klasser Ă€r inte stora och vi jobbar sprĂ„kinriktat i alla Ă€mnen. Klassen delas in i mindre grupper för att vi ska kunna möta elevers behov.
Mesta fokuset ligger pÄ sprÄket. Hinner ni med det andra som ingÄr i lÀroplanen, eller Àr det en omöjlig ekvation?
â Vi Ă€r skyldiga att ge eleverna det som lagen sĂ€ger. RĂ€tt timmar och rĂ€tt innehĂ„ll. Sedan kommer inte alla vĂ„ra elever att nĂ„ Ă€nda fram. Det som Ă€r viktigast för skolan Ă€r att visa eleverna att det gĂ„r framĂ„t.
Skolan jobbar inte bara med eleverna i klassrummet utan ingÄr ocksÄ i en samverkansgrupp dÀr socialtjÀnsten, psykiatrin och familjecentralen samarbetar.
â Att jobba med familjerna Ă€r en viktig del för att eleverna ska komma sĂ„ lĂ„ngt som möjligt. VĂ„r förhoppning Ă€r att förskolan upp till Ă„rskurs sex ska ge en bra grund för att gĂ„ vidare till högstadiet och möta nĂ„got annat.
Kommer förberedelseklassen tillbaka?
â Det vi inte Ă€n. Vi ska titta pĂ„ hur det har gĂ„tt för de hĂ€r eleverna och vilken effekt det hade att de kom ut i en klass tidigare Ă€n avsett. Har det gynnat dem?
Kontrollerar ni hur övriga klassen pÄverkas ocksÄ?
â Ja, vĂ„r organisation Ă€r sĂ„dan att elever kommer och gĂ„r. Det gĂ€ller inte bara de nyanlĂ€nda elever eller elever frĂ„n förberedelseklass.