– Rektorn har ansvaret för det här genom rutinen att rapportera in kränkningar till huvudmannen som sen följs upp. Det finns det en jättetydlig rutin för, säger Sara Skagerström, rektor på Nygårdsskolan i Skäggetorp.
Att konflikter i sociala medier mellan elever blir skolans ansvar att hantera om det påverkar skolmiljön är självklart, hävdar hon. Även om konflikten skulle ha uppstått utanför skolans område och på barnens fritid.
– Där kan rektorer och lärare ha olika syn, men påverkar det klassrummet och inlärning så är det vårt ansvar. En konflikt som börjar med en kränkning på Snapchat kan ju fortsätta i skolan. Det finns de som inte tycker det ska vara så, men då får man som rektor vara tydlig med vad som gäller.
Just nu ser inte Sara Skagerström, som också är ordförande i Skolledarna i Linköping, några särskilda signaler från andra rektorer om att den här typen av problematik anses för svår att hantera.
– Vi hanterar dessa kränkningar precis som andra. Det ligger i läroplanen att jobba med värdegrund och den här typen av frågor hela tiden för att skapa ett klimat där man som elev känner sig trygg och vågar vända sig till personal om det är något. Sen är det förstås viktigt att involvera föräldrarna i detta med.
Internetrelaterade kränkningar mellan elever hanteras alltså i de kommunala skolorna i Linköping som vilka kränkningar som helst, oavsett om de har skett i mobilen eller i det verkliga livet. Hur varje enskild skola i kommunen väljer att eventuellt begränsa användandet av elevers mobiltelefoner under skoltid varierar.
Nygårdsskolans egna dokument som berör kränkningar och diskriminering skrivs om och uppdateras minst en gång om året.
– Jag tänker att det som rektor är superviktigt att man har ett bra gäng runt sig, sen är man ändå ansvarig och behöver ha koll på vad som händer i sociala medier. Från den ena dagen till den andra kan det vara svårt att hänga med i alla olika appar som finns, men vi får ofta signaler om vad som är på gång från barnen själva, säger Sara Skagerström.
Önskar du som rektor mer styrning från kommunen i dessa frågor?
– Nej, jag tycker att det finns bra direktiv och jag tänker också att det är vi som arbetar ute i verksamheten som är proffsen. Vi känner eleverna och har relation till föräldrarna och då tänker jag det är bättre att vi får sköta det.