Stökiga lektioner och stress är vardag för många elever. Här ska Linköpings skolor bli bättre.
För tolfte året i rad gör Skolverket sin undersökning "Attityder till skolan" som genomförs vart tredje år.
Sedan 1993 har svaren om den sociala trivseln i skolan varit ungefär desamma: Runt 90 procent av skoleleverna i hela landet trivs med sina skolkompisar och sina skolor.
Själva skolarbetet trivs de sämre med.
I senaste Attityd-undersökningen från 2009 svarade 50 procent av eleverna på mellanstadiet (årskurs 4-6) att de "bara ibland" har lugn och arbetsro i sina klassrum.
På högstadiet sa 19 procent av eleverna att de på alla, eller så gott som alla, lektioner måste stå ut med stök och störande ljudnivå.
Och 25 procent av gymnasieeleverna upplevde skolarbetet som för stressigt.
Correns rundringning till slumpvis utvalda grund- och gymnasieskolor i Linköping visar att skolledningarna är väl medvetna om problemen och försöker att göra något åt dem.
På Björnkärrsskolan i Ryd (årskurs F-6) nämner rektor Inger Sandin två prioriterade områden för läsåret 2012-2013.
- Vi ska jobba aktivt med att alla elever ska nå målen, och att ha ordning och reda.
Tror du att det sammanfaller med vad era elever önskar sig?
-Det gör det. Vi har utvärderat skolan tillsammans med eleverna. En lugn och trygg skola ska vi ha.
Michael Johansson är rektor för årskurs F-6 på Ånestadskolan där lugn och ro prioriteras under kommande två terminer.
- Vi ska öka arbetsron i klassrummet, säger han.
Övriga prioriterade punkter på Ånestad är att fler elever ska nå målen i alla ämnen, att de får vara med och bestämma över vissa delar av skolarbetet (som planering och former för redovisning), att skolan analyserar elevernas betyg för att se om lärarna jobbar rätt, och att lärarna blir bättre på att använda tekniska hjälpmedel i undervisningen.
På Tornhagsskolan visade elevenkäter att barnen tycker det är viktigt hur de blir bemötta i skolan och nu har personalen gått utbildning i konflikthantering och lärt sig att möta även stökiga elever på ett neutralt sätt, med stora krav på eleverna samtidigt som de vuxna bygger förtroenden.
Samtidigt jobbar skolan med att hitta rätt sorts stöd till alla elever.
- Vi har fått beröm från elever som riskerade att gå ut med IG i våras, och deras föräldrar, för att vi verkligen gav förutsättningar för dem att lyckas, säger rektor Catrine Månsson.
En helt ny rapport från stiftelsen Friends visar att 29 procent av eleverna i mellanstadiet någon gång hade känt sig kränkta i skolan förra året (se faktaruta).
På Klara privata grundskola, som startade förra hösten och fortfarande håller på att bygga upp sin skola, är elevernas beteende mot varandra i fokus under läsåret som börjar nu.
- Det vi är mest nöjda med efter vårt första år, är vi att vi format en tillåtande skola där eleverna är trevliga mot varandra. Det jobbar vi vidare med, säger rektor Maria Kjellgren.
Den psykosociala skolmiljön är mycket viktig, understryker hon.
- Vi ska ta vara på arbetstiden i skolan och använda den till undervisning och studier, allt annat är slöseri.
Gymnasieskolornas elever har i de flesta fall sökt sig till skolan och utbildningsprogrammet av fri vilja och är därför ofta motiverade och ordningsamma, beskriver rektorer som Corren talar med.
Magnus Nyström, rektor på Katedralskolan, säger att skolan inte behöver ägna mycket tid åt ordningsfrågor. I år satsar Katedral på att förbättra sina internationella relationer för elevernas skull, och vill också öka tvärvetenskapligheten i undervisningen.
- Vi vill ge eleverna en bättre helhetssyn i studierna, säger han.
Bedömning och betygsättning är också en prioriterad fråga på Katedral där skolan följer forskning kring exempelvis metoder för inlärning.
På Linköpings praktiska gymnasium, som enbart ger yrkesförberedande program, tänker personalen fokusera på att göra eleverna stolta över sitt utbildnings- och yrkesval.
- Det finns en trend att allt fler elever väljer studieförberedande program istället för praktiska. Men runt åttio procent av våra elever går ut härifrån till någon form av anställning. De har goda framtidsutsikter, säger rektor Mikael Karlsson.