Jens Rosenqvist är ganska ny på sin rektorspost på Ekholmsskolan, han kom förra året. Redan då reagerade han på att klasserna var indelade i nivågrupper när eleverna läste no-ämnena och matte.
– I två klasser var eleverna uppdelade utifrån en nivågruppering. Det fanns föräldrar, vars barn inte gick i noma-klasser, som var kritiska mot en sådan gruppindelning. Flera av dem är nöjda nu, säger Jens Rosenqvist.
Han tycker att det är jättetråkigt att det har blivit så att flera noma-föräldrar och elever är missnöjda. Enligt honom handlar de genomförda förändringarna inte om nedmonteringen utan om en anpassning.
– Eleverna har sitt noma-pass inom skolval precis som tidigare. När det gäller vanlig undervisning har vi det för det mesta klassvis, men i vissa fall har vi behållit gruppindelning och noma-elever får sin fördjupande undervisning. I nian har vi två noma-grupper, tidigare var de indelade i tre nivågrupper och varje grupp hade en lärare. Nu har vi klassundervisning i matte, två klasser och fyra lärare.
Varför har skolan gjort det här?
– Det finns tre anledningar. Vi ska inte ha bättre och sämre elevgrupper. Vi ska öka lärartätheten för att ge alla elever samma möjligheter. Och vi har ett antal elever som har behov av stöd.
Föräldrarna är upprörda över att de inte har fått någon information. Vad säger du om det?
– Det är svårt att informera föräldrarna om varje liten förändring. Noma-eleverna har fortfarande samma lärare som ska se till att anpassa sin undervisning i klassen även till deras behov.
Om det handlar om små förändringar varför är föräldrarna så upprörda?
– Vi kommer att se över den nya organisation, vi vill lösa det. Det skulle bli jättetråkigt om föräldrarna skulle finnas på en sida och skolan på den andra. Lärarnas utgångspunkt är att alltid ha en högkvalitativ undervisning för alla elever. Det gäller såväl elever som har behov av anpassat stöd för att nå kunskapskraven, till de elever som har behov av att få utmaningar som berikar och breddar deras kunskaper ytterligare.
Föräldrarna har försökt träffa dig men något möte har ännu inte har blivit av?
– Jag har inte försökt aktivt att undvika dem, men det har varit svårt att hinna med allting på skolan. Jag har vid flera tillfällen via mejl och telefon svarat på frågorna och jag har erbjudit att träffa dem vid ett senare tillfälle.