Träffen inleddes med att Kersti Jüriloo, shopping experience manager på Ikea, berättade om sin resa när hon flyttade till Sverige som ung vuxen och den snåriga vägen in i den svenska arbetsmarknaden som följde. Efter föreläsningen inleddes "speed-datingen" där varje arbetssökande fick fem minuter tillsammans med rekryteraren att berätta om sig själv och svara på frågor om hur man skulle passa in på arbetsplatsen.
– Det är ett bra sätt att bygga ett första intryck och samtidigt kunna möta så många människor som möjligt, berättar Kersti.
De sökande som gav ett extra bra intryck bjöds in till en andra, betydligt längre, intervju om några veckor. De andra fick feedback och en förklaring om varför de inte gick vidare och välkomnades åter i februari när nästa träff sker.
Är det inte svårt att bilda sig en uppfattning om en människa på så kort tid?
– Jobbar man som chef har man ändå en viss magkänsla för sånt här. Jag trodde faktiskt att det skulle vara svårare än det var.
Kersti Jüriloo berättar att det är första gången de provar något liknande och att det höga gensvaret därmed var långt över förväntan.
– Det är viktigt för oss att bygga relationer. Vi vet att vi har en väldigt stor marknad som tillhör Skäggetorp och många fall där vi inte har så stora relationer idag som vi önskar. Det handlar mycket om att sträcka ut en hand och komma själv och möta upp istället för att vänta att folk ska söka till oss.
Hon förklarar att de hoppas hittat flera nya framtida arbetskamrater under förmiddagen, men också intressenter till framtida rekryteringar.
Satsningen är en del av ett medborgarlöfte som kommunen, polisen, och flera aktörer inom näringslivet (inklusive Ikea) står bakom. Målet är att öka tryggheten och trivseln för dem som bor i och besöker området. Bland annat genom att minska arbetslösheten. Roger Lönnqvist, analyschef för projektet, fastslår:
– Vi vill jobba så att det här medborgarlöftet inte bara blir en produkt, utan att det faktiskt görs åtgärder på riktigt.
Rekryteringsföretaget Jobcom, som också är en av aktörerna involverade i medborgarlöftet, har haft flera fysiska träffar under året. De har en ambition att hjälpa hundra Linköpingsbor ut i arbetslivet under året.
Vad ger de här träffarna rent konkret?
– Vi försöker få folk i arbete. Ju fler som kommer i jobb desto bättre. Det vi har märkt är att många har svårt att komma in för att det är via en hemsida och att man behöver ha en ganska stor kunskap digitalt för att komma vidare i processen. Då tycker jag att det är väldigt tacksamt att de öppnar upp för att man kan träffa rekryterarna "face to face". Där man till exempel också kan få lite direkta tips om vad det är man saknar, i stället för ett mejl där det bara står: "tyvärr du är fel person", berättar Morgan Holmström, verksamhetschef på Jobcom.
En av dem som tog chansen att besöka rekryteringsträffen under onsdagsförmiddagen var Lennart Eriksson. Han är säsongsanställd på kommunen och jobbar med att sköta blomarrangemang och olika grönytor runt om i staden under sommarhalvåret. Han svängde förbi träffen tillsammans med några kollegor för att se möjligheten för ett vaktmästarjobb eller liknande på Ikea under vintern.
– Det kändes bra. Jag har aldrig gjort något liknande tidigare men jag kände ändå att jag kunde få fram vem jag är.