Det är hamnbassängen vid Bergs slussar som nu har fått en ny brygga längs långsidan mot villaområdet.
- Den har byggts under hela vintern. Det är Göta kanals längsta brygga, 275 meter lång, säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag.
Bryggan som kostade drygt två miljoner kronor att bygga ger plats för 20 fritidsbåtar och ett passagerarfartyg.
Mindre risk för kollisioner och irritationEn orsak till de nya platserna är den ökade trafiken på Göta kanal. Köerna vid slussarna blir allt längre och många båtar cirkulerar i hamnbassängen i väntan på sin tur.
- Det är mycket en säkerhetsfråga. Vi vill inte ha båtar som snurrar runt, det ökar kollisionsrisken och kan skapa irritation. Nu blir miljön mer avslappnad och folk behöver inte vara oroliga att missa sin plats i kön.
Utbyggnaden ger också plats för den nya dagturbåten M/S Ceres som likt M/S Wasa Lejon ska köra turer mellan Bergs slussar och Borensberg. Båda båtarna ska ligga vid stenkajen intill äventyrsgolfen. Det innebär i sin tur att de stora passagerarkanalbåtar Juno, Wilhelm Tham och Diana, som går mellan Stockholm och Göteborg, istället får båtplats vid nya bryggan.
Mer utbyggnad på gångAtt det satsas på ännu en kanalbåt i Berg är ytterligare ett tecken på den ökade tillströmningen till området.
- Vi ser att den nya bilparkeringen för 300 bilar redan börjar bli för liten, säger Anders Donlau.
Det finns planer på att utveckla Bergs slussar ännu mer. Vid den gamla parkeringsplatsen bakom kaféet planeras en ny kanalbyggnad med butiksplatser för exempelvis hantverks- och glassförsäljning.
- Vi hoppas kunna sätta spaden i backen om ett år.