Reklam räddar elcykelpool i Linköping

Linköpings kommun kommer inte att stå för drift och underhåll av kommunens elcykelpool. Det stod klart när Alliansen under onsdagen presenterade sin budget för 2019.

Exempel på hur en laddstation med elcyklar kan se ut.

Exempel på hur en laddstation med elcyklar kan se ut.

Foto: Dreamview creative

Linköping2018-11-22 09:00

Elcykelpoolen innebär att ett antal elcyklar placeras vid laddstationer runt om i Linköping för invånarna att använda under en begränsad tidsperiod mot betalning. Projektet drivs av det kommunala bolaget Sankt Kors och redan nu har en investering på 10 miljoner kronor gjorts och upphandlingar med elcykelleverantören, laddstationsleverantören och företaget som sköter it-lösningen är klar. När den förra majoriteten, bestående av S, MP och L, beslutade att Linköpings kommun skulle bekosta inköpet av elcykelpoolen ingick en drift- och underhållskostnad på 2,8 miljoner kronor per år i 10 år. Den kostnaden kommer kommunen inte längre att stå för.

– Vi hade skilda åsikter om det här redan från första början när idén kom på tal. Det här var en enorm kommunal investering och vi i oppositionen sa att det var orimligt att gå in med så mycket skattepengar, säger Muharrem Demirok (C).

När den nya majoriteten tog över styret över kommunen sjösattes en utredning där det skulle undersökas om projektet skulle kunna drivas med hjälp av privata investeringar, genom exempelvis reklam. Utredningen visade att det skulle vara möjligt – vilket räddade hela projektet med elcykelpoolen.

– Valet stod mellan att lägga ner hela satsningen och låta de redan investerade pengarna brinna inne eller att behålla den men helt utan ytterligare kommunala investeringar, säger Muharrem Demirok (C).

De intäkter som kommer in när Linköpingsborna använder cyklarna beräknas inte täcka driftkostnaderna. De 2,8 miljoner kronorna är tänkta att gå till underhåll i form av exempelvis däckbyten efter årstid och att flytta runt cyklarna så att de ska finnas tillgängliga där de behövs. Det preliminära datumet för när elcyklarna ska kunna börja rulla på gatorna är satt till mars eller april nästa år. Sankt Kors VD Johan Kristiansson tror inte att onsdagens besked kommer behöva innebära några större förseningar.

– Det kan skjutas fram något men ambitionen är att genomföra projektet som vi har tänkt. Vi hoppas att vi kan ersätta driftkostnaderna med reklamintäkter istället, det är plan B, säger Johan Kristiansson.

Just nu väntar Sankt Kors på laddstationerna som är på väg. Diskussionerna om hur cyklarna ska vara konstruerade pågår fortfarande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!