– Det är perfekt väder att vara ute och jobba i. Förvisso är det något som jag hade tänkt göra oavsett väder och vind. Men är det inte tillräckligt bra väder för att åka och hänga på stranden kan jag tänka mig att människor i stället påbörjar en massa renoveringsprojekt, säger Andreas Haegerstam som själv står och sågar till bräddor som ska användas till att renovera fönstrena på sin villa i Linghem.
I juni månad ökade försäljningen av material till renoverings- och byggprojekt med 16,4 procent enligt färsk statistik från Handelns utredningsinstitut, HUI. Intresset för att inreda, fixa i trädgården och bygga har generellt sett ökat de senaste åren. Men det regniga vädret denna sommaren gör att ännu fler passar på att fixa hemma i stället för att bada. Sänkningen av rotavdraget till årskiftet gör även att många vill skaffa material redan nu, menar Ulf Gustafsson, vd för branschorganisationen Bygg & Järnhandlarna.
För tre år sedan slog Bauhaus upp portarna i Linköping. Det är ungefär den tid det brukar ta för ett företag att etablera sig på marknaden. Och först då kan du egentligen med säkerhet avgöra hur din kundkrets ser ut och vad de väljer att köpa, berättar Jonny Dahlgren, ställföreträdande varuchef på Bauhaus. Han tror dock att det är fler människor som handlar byggmaterial i år i jämförelse med föregående år på grund av det dåliga vädret som vi hittills bjudits på.
– Måsten som husägare försvinner ju inte. Men det är lättare att bli motiverad till att genomföra dem när det inte är något strandväder.
Jens Berglund är platschef på Byggmax. Han är däremot tveksam till om han sett något större uppsving bland hemmafixarna den här sommaren i jämförelse med föregående år.
– Sommaren är den tiden på året då vi säljer som bäst. Men jag tror inte att vi sålt mer i år för att vädret har varit dåligt. Renoveringsprojekt måste ändå genomföras oavsett väder och vind.