Regionerna vill se upprustning av järnvägar

Region Östergötland och Region Kalmar lyfter i en gemensam skrivelse till Trafikverket fram behovet att göra satsningar på Stångådalsbanan och Tjustbanan.

Region Östergötland och Region Kalmar vill se satsningar på Stångådalsbanan och Tjustbanan.

Region Östergötland och Region Kalmar vill se satsningar på Stångådalsbanan och Tjustbanan.

Foto: Marie Kerrolf

Linköping2023-08-24 16:59

Trafikverket har fått i uppdrag att göra en utredning om Stångådals- och Tjustbanans funktion för den regionala utvecklingen. Stångådalsbanan sträcker sig från Linköping till Kalmar. Vid Bjärka-Säby delar sig banan mot Västervik – den del som kallas Tjustbanan.

Region Östergötland och Region Kalmar har nu i en gemensam skrivelse lyft fram behovet av att de bägge järnvägslinjerna rustas upp. Regionerna anser att robusthet och driftsäkerhet är den högst prioriterade åtgärden. Det kan bland annat handla om trädfällning, åtgärder vid obevakade järnvägsövergångar och att utföra planerade spårbyten på vissa sträckor.

– Jag är oerhört glad att våra båda regioner enats om en gemensam skrivelse där vi pekar på vikten av upprustning och utveckling av Tjust- och Stångådalsbanorna. De har stor betydelse för den regionala pendlingen inom och mellan våra båda län, säger Jan Owe-Larsson (M), regionråd och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, i ett pressmeddelande.

De bägge regionerna vill även att Trafikverket gör insatser för att sänka restiden – framför allt genom att lokalisera delsträckor på Stångådalsbanan där hastighetshöjande åtgärder kan göras. Regionerna anser även att anslutning via Stångådals- och Tjustbanan till Linköping är avgörande för trafikens möjliga utveckling.

Trafikverkets utredning ska vara klar under våren nästa år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!