För få åkte med – nu läggs båtlinjen ner

I två somrar har det gått att åka passagerarbåt mellan Linköping och Berg. Men nu ger rederiet upp – lönsamheten är för dålig.

Den vackra mahognybåten Stockholm har de två senaste somrarna kört passagerare mellan Linköpings centrum och Bergs slussar. Men nu läggs linjen ner.

Den vackra mahognybåten Stockholm har de två senaste somrarna kört passagerare mellan Linköpings centrum och Bergs slussar. Men nu läggs linjen ner.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2024-06-04 08:30

Båtturerna mellan centrala Linköping och Bergs slussar startade sommaren 2022. Samma år firade Göta kanal 200 år, och två av dem som åkte med på båten var kungen och drottningen.

Men den regniga sommaren 2023 var det inte många som ville ge sig ut på sjön. Båtturen i Linköping gick med förlust.

– Vi hade behövt dubbelt så många passagerare för att gå runt. Nu har vi fått ett erbjudande om att använda båten på annan plats där det betalar sig och då var vi tvungna att välja det. Men vi tycker att det är sjukt tråkigt att inte vara kvar i Linköping. Jag hoppas att vi kan komma tillbaka någon gång, men det blir inte denna sommar, säger Dan Hedegren, vd på Skeppa rederi.

Skeppa kör passagerarbåtar i Västervik och Karlstad. Där har kommunerna upphandlat båttrafik, vilket ger Skeppa en ekonomisk bas att stå på.

– Det skulle Linköpings kommun också kunna göra, säger Dan Hedegren.

undefined
"Det hade behövts dubbelt så många passagerare för att det skulle gå runt", säger Dan Hedegren på Skeppa.

Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag, är inne på samma linje.

– Vår största önskan är ju att det här skulle bli lokaltrafik. En normal busslinje, fast på vatten.

När ni byggt ett besökscentrum i Berg finns det ännu större skäl att ha en båtlinje från Linköping?

– Ja, det vore ju det ultimata. Men vi kan inte gå in och sponsra en sådan linje, säger Roger Altsäter.

När ska besökscentret byggas?

– Beslutet om detaljplan ska fattas 19 juni. Blir det inget överklagande kan besökscentret vara klart 2026, annars 2027.

undefined
"Vår största önskan är ju att det här skulle bli lokaltrafik. Alltså som en normal busslinje, fast på vatten.", säger Göta kanalbolags vd Roger Altsäter.

Kinda kanals vd Lena Fältros tycker att det är jättetråkigt att båtlinjen läggs ner.

– M/S Kind kör som vanligt, där är det full fart. Men det är trevligt när det finns flera båtar och flera rutter – och det var bra att knyta ihop Kinda kanal och Göta kanal. Vi får hoppas att något rederi i landet har en båt över och vill testa. 

"Jättetråkigt" är det ord som även Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping, använder.

– Men jag är optimist och hoppas att en annan aktör kommer att vilja ta vid, även om det inte blir i år, säger han.

Skulle Linköpings kommun kunna stödja båtlinjen genom att upphandla trafik?

– Nja, det är ju skillnad mot Karlstad där båtarna går i reguljär kollektivtrafik och mot Västervik där de kör till skärgårdsöar. Mellan Linköping och Berg blir det ingen tidsvinst med att åka båt, där handlar det mer om upplevelsen. En sådan tur ska allt köras på rent kommersiell grund, säger Jörgen Nilsson.

undefined
"Vi får hoppas att något rederi i landet har en båt över och vill testa att köra här. Kanske en mindre båt, men med servering", säger Kinda kanals vd Lena Fältros.

Kommunalrådet Niklas Borg (M) är inte beredd att skjuta till pengar för att det ska gå båttrafik mellan Linköping och Berg.

– Det är klart att det är tråkigt att båten inte finns kvar. Jag tycker att vi på många sätt ska ta tillvara vattnet i vår kommun bättre och en båtlinje stärker Linköping som besöksmål. Men jag ser inte att kommunen ska använda skattemedel för att subventionera detta. Särskilt inte nu när vi under några år levt under ganska tuffa ekonomiska villkor. Då är det för vår del självklart att vi prioriterar att lägga de resurser som finns på förskola, skola och äldreomsorg, säger Borg.

undefined
"Jag ser inte att kommunen ska använda skattemedel för att subventionera en båt", säger Niklas Borg (M).

En tänkbar aktör för att bedriva båttrafik Linköping–Berg är Pontus Björsner, som har företaget Göta Kanal Charter i Motala. Pontus hyr ut båtar – de som hyr en båt får själva köra den en förutbestämd rutt. En av rutterna går via Berg och Linköping till Hovetorps slussar söder om Sturefors.

– Det är väl inte helt otänkbart för mig att dra igång passagerartrafik Linköping–Berg. Tanken ligger och gror... Men det gäller ju att kunna finansiera en sådan båtlinje, kommenterar han.

undefined
Pontus Björsner bygger elbåtar och hyr ut charterbåtar på Göta och Kinda kanal. "Det är inte helt otänkbart för mig att köra passagerartrafik Linköping–Berg, om det går att finansiera", säger han.
undefined
Stockholm utgick från kajen vid Stångs Magasin, där även M/S Kind ligger.
Kanaler i Linköping

Göta kanal är 190,5 kilometer lång och har 58 slussar. Västgötadelen invigdes 1822 (därav jubileumsfirandet för två år sedan) och 1832 var hela kanalen klar. Tillsammans med Trollhätte kanal och Göta älv utgör Göta kanal en vattenväg tvärs genom Sverige, från Östersjön till Kattegatt. 

Kinda kanal är drygt 80 kilometer lång och har 15 slussar. Kanalen går från Horn/Hycklinge i Åsunden till Roxen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!