Båtturerna mellan centrala Linköping och Bergs slussar startade sommaren 2022. Samma år firade Göta kanal 200 år, och två av dem som åkte med på båten var kungen och drottningen.
Men den regniga sommaren 2023 var det inte många som ville ge sig ut på sjön. Båtturen i Linköping gick med förlust.
– Vi hade behövt dubbelt så många passagerare för att gå runt. Nu har vi fått ett erbjudande om att använda båten på annan plats där det betalar sig och då var vi tvungna att välja det. Men vi tycker att det är sjukt tråkigt att inte vara kvar i Linköping. Jag hoppas att vi kan komma tillbaka någon gång, men det blir inte denna sommar, säger Dan Hedegren, vd på Skeppa rederi.
Skeppa kör passagerarbåtar i Västervik och Karlstad. Där har kommunerna upphandlat båttrafik, vilket ger Skeppa en ekonomisk bas att stå på.
– Det skulle Linköpings kommun också kunna göra, säger Dan Hedegren.
Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag, är inne på samma linje.
– Vår största önskan är ju att det här skulle bli lokaltrafik. En normal busslinje, fast på vatten.
När ni byggt ett besökscentrum i Berg finns det ännu större skäl att ha en båtlinje från Linköping?
– Ja, det vore ju det ultimata. Men vi kan inte gå in och sponsra en sådan linje, säger Roger Altsäter.
När ska besökscentret byggas?
– Beslutet om detaljplan ska fattas 19 juni. Blir det inget överklagande kan besökscentret vara klart 2026, annars 2027.
Kinda kanals vd Lena Fältros tycker att det är jättetråkigt att båtlinjen läggs ner.
– M/S Kind kör som vanligt, där är det full fart. Men det är trevligt när det finns flera båtar och flera rutter – och det var bra att knyta ihop Kinda kanal och Göta kanal. Vi får hoppas att något rederi i landet har en båt över och vill testa.
"Jättetråkigt" är det ord som även Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping, använder.
– Men jag är optimist och hoppas att en annan aktör kommer att vilja ta vid, även om det inte blir i år, säger han.
Skulle Linköpings kommun kunna stödja båtlinjen genom att upphandla trafik?
– Nja, det är ju skillnad mot Karlstad där båtarna går i reguljär kollektivtrafik och mot Västervik där de kör till skärgårdsöar. Mellan Linköping och Berg blir det ingen tidsvinst med att åka båt, där handlar det mer om upplevelsen. En sådan tur ska allt köras på rent kommersiell grund, säger Jörgen Nilsson.
Kommunalrådet Niklas Borg (M) är inte beredd att skjuta till pengar för att det ska gå båttrafik mellan Linköping och Berg.
– Det är klart att det är tråkigt att båten inte finns kvar. Jag tycker att vi på många sätt ska ta tillvara vattnet i vår kommun bättre och en båtlinje stärker Linköping som besöksmål. Men jag ser inte att kommunen ska använda skattemedel för att subventionera detta. Särskilt inte nu när vi under några år levt under ganska tuffa ekonomiska villkor. Då är det för vår del självklart att vi prioriterar att lägga de resurser som finns på förskola, skola och äldreomsorg, säger Borg.
En tänkbar aktör för att bedriva båttrafik Linköping–Berg är Pontus Björsner, som har företaget Göta Kanal Charter i Motala. Pontus hyr ut båtar – de som hyr en båt får själva köra den en förutbestämd rutt. En av rutterna går via Berg och Linköping till Hovetorps slussar söder om Sturefors.
– Det är väl inte helt otänkbart för mig att dra igång passagerartrafik Linköping–Berg. Tanken ligger och gror... Men det gäller ju att kunna finansiera en sådan båtlinje, kommenterar han.