Rakar sig för prostatans skull

För att blommor ska kunna växa måste ogräs rensas. Inte helt olik är förberedelsen inför Mustaschkampen.

Avsked. Dennis Tidemo avnjuter en sista stund med sitt skägg.

Avsked. Dennis Tidemo avnjuter en sista stund med sitt skägg.

Foto: Johnny Gustavsson

LINKÖPING2015-10-30 19:30

I november varje år arrangerar Prostatacancerförbundet projektet Mustaschkampen. Målet är att skapa uppmärksamhet kring prostatacancer och samla in pengar till forskning om sjukdomen. Men någon tjuvstart är inte tillåten när det är dags att börja odla sin mustasch från och med månadsskiftet. Därför tog nio män från företaget Sports Editing Sweden plats i frisörstolarna på Dennis Barbershop i centrala Linköping.

Företaget driver hemsidan för SHL, Sveriges högsta serie i ishockey. I flera år har klubbarna och spelarna i ligan samlat in pengar till kampanjen vid matcher.

– Vi ville uppmärksamma kampanjen, nästan hela redaktionen ska vara med. Man ska ju börja från noll, därför är vi här idag. Vi vill visa att det inte bara är spelarna som är med i matchen, säger Daniel Tidemo som valt att delta i kampanjen.

Interiören i salongen vittnar om svunna tider. På väggarna hänger bilder på en ung Clint Eastwood, 60-tals musik spelas i högtalarna och bakom kassadisken finns hyllrader av whiskyflaskor. Besöket ska för kunden kännas som en upplevelse snarare än ett måste. Det märks att ägaren Dennis Liedberg är stolt över sin verksamhet.

– Sedan 1897 har vi klippt och rakat herrar. Men det är första gången vi är med i Mustaschkampen. Vi skänker behållningen från i eftermiddag till kampanjen. Det finns få riktiga barberare, så det är kul att de valt att komma just hit. Rakning är inget man ska hafsa med, det ska få ta tid och vara skönt, säger Dennis Liedberg passionerat.

Under rakningen har Dennis och hans kollegor Maja, Amir och Jean fullt upp. Varma och kalla handdukar ska varvas under proceduren för att mjuka upp huden i ansiktet. De vita tygstyckena kastas runt till höger och vänster i salongen. Ännu ett skägg ska precis läggas under kniven.

– Jag tycker inte det känns jobbigt. Men barnen kan nog bli förskräckta, de är så vana att se mig i skägg, säger Andreas Brännström med ett leende på läpparna.

Vad deras nära och kära ska tycka tycks vara herrarnas största oro.

– Ja, jag brukar ju ha lite skägg. Så frågan är ju hur min sambo tar det, säger Daniel Tidemo och skrattar.

Under eftermiddagen på Dennis Barbershop trimmas nio skägg ner. Kunderna är nöjda med sitt premiärbesök och skämtar om att göra rakningen till en fredagstradition. Från den förste november får deras mustascher återigen frodas. Kampanjen tycks hittills fylla sitt syfte.

– Jag tror att det betyder mycket för män att andra män visar att de bryr sig, säger Dennis Liedberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!