– Ibland behöver man en extraförsäkring. Man köper en försäkring i tron att den täcker allt, men den gör den tyvärr inte, säger Therèse Johansson, konsumentvägledare i Linköpings kommun.
Bo Hentschel, som hyrt förråd av företaget Servistore AB, tecknade en extra hemförsäkring för sakerna. Men när möss förstörde dem visade det sig att försäkringen inte täckte skadedjursangrepp i externt förråd. Företagets ansvarsförsäkring ger honom inte ersättning eftersom bolaget inte uppträtt försumligt, enligt deras försäkringsbolag. Hentschel har nu vänt sig till tingsrätten för att få saken prövad.
I Servistores allmänna villkor står att företaget tar ansvar för skada som företaget ”uppsåtligen eller av grov vårdslöshet” vållar, men i övrigt är man ”fri från ansvar”.
Therèse Johansson, konsumentvägledare, råder konsumenter att granska avtal och ställa frågor innan man köper tjänster.
– Det är en djungel för en konsument att veta vilken typ av försäkring man ska ha, vilken tilläggsförsäkring man kanske behöver. Man ska läsa avtal noga och försöka ställa frågor om allt som kan inträffa, möss, brand, vatten, vad händer då, vilken ersättning man får.
Konsumentvägledaren kan kostnadsfritt ge råd inför att ingå ett avtal eller teckna en försäkring, eller om man vill ha klarhet i sina rättigheter i efterhand. Man kan också vända sig till Konsumenternas försäkringsbyrå, om frågan gäller just försäkringar.