Radarn ska hjälpa kommunen att förstå trafiksituationen på vägen och skapa ett underlag för polisen. Än så länge kan den mäta fordonens hastighet och färdriktning, men kommunen försöker fortfarande utveckla den.
– Den är på ett sätt ganska dum. Vi får lära den lite saker. Vi vill att den ska kunna skilja på olika typer av fordon. Just nu mäter den allt som kommer, men den kan inte skilja på om det är en stor lastbil eller en liten motorcykel, säger Anders Fernemark som är säkerhetschef på Linköpings kommun.
Kommunen skriver på sin webbplats att radarn ska "identifiera vilka tider det förekommer flest trafikbrott". Den kan varken identifiera människor eller fordon så personers integritet påverkas inte, men i framtiden skulle den kunna informera polisen om var och när folk ofta kör för fort.
– Vi kan hjälpa polisen med ett underlag. I så fall är det deras ansvar att gå vidare och se om det är nödvändigt att göra trafikkontroller på den här platsen, säger Fernemark.
Redan nu kan kommunen se att det förekommer fortkörning på Storgatan och radarn ska sitta kvar åtminstone fram till september.
– Den har suttit uppe i några veckor. Vi har sett att det finns en del som kör för fort där, men vi har inget att jämföra med.
För att få något att jämföra med vill kommunen sätta upp ytterligare en radar på en annan plats. Det är inte helt säkert när den ska sättas upp och just nu håller de en dialog med fastighetsägaren.
– Vi ska förhoppningsvis sätta upp en enhet på Sankt Larsgatan inom kort. Då får vi se vad vi får för data från de här två enheterna tillsammans.
Även kommunen planerar att använda informationen från apparaten. Till exempel kan det vara bra att veta hur trafiksituationen ser ut vid en plats där något ska byggas.
– Säg att vi ska bygga en lekplats. Då är det intressant hur trafiksituationen är runtomkring för att se om vi behöver vidta någon åtgärd för att lekplatsen ska fungera bättre.
Anders Fernemark berättar att apparaterna kostar tiotusentals kronor styck. Han tror att de kan vara till stor hjälp.
– Att mäta trafikflöden är inget nytt för oss, men det här är en teknik som är hjälpsam och relativt enkel att flytta. Det förenklar ju en hel del att ha teknik som hjälper oss i stället för att ha personer som står och mäter, säger han.