Motorljudet dånar, som så många gånger förut, över Mantorp Park på tisdagen. Men till skillnad från de sedvanliga tävlingarna är det under dagen privata bilförare som får möjligheten att utveckla sitt bilkörande. Heldagen arrangeras av Porsche Experience och vänder sig uteslutande till Porscheägare.
Dessa dagar anordnas titt som tätt över hela Sverige och lockar folk från hela landet. Där det under förmiddagen fokuseras på teoretisk information medan det på eftermiddagen var dags för höjdpunkten - nämligen bankörning.
En av deltagarna är den 68-åriga Linköpingsbon Olof Kånge. Det är första gången han deltar på ett sånt här event.
– Det var väl någon som tyckte att jag behövde det säger han och skrattar.
– Men det var mycket roligt och jättebra rekommendationer från instruktören. Man lär sig trots att man är gammal.
Till och med den mytomspunna "Mjölbykurvan" gick bra.
– Den klarade jag. Inga problem.
Den skarpa kurvan har fått sitt namn då det påstås att man hamnar i Mjölby om man kör av.
Olof är engagerad i motorsporten och är förutom Porscheklubben involverad inom Sweden Rally och motorklubben i Skänninge. Han beskriver en stark bilgemenskap i Östergötland.
– Det är himla roligt faktiskt. Det är ett stort bilintresse. Man ser ju på de här bilträffarna som är på Flygvapenmuseet och i Vadstena. Hur många som dyker upp och visar upp sina bilar. Det är fantastiskt.
Att det blivit just Porsche för Olof kommer, som för flera andra vi pratade med under dagen, från barndomens drömmar.
– Nu är jag tillräckligt gråhårig för att få den här möjligheten och förmånen. Jag har haft den i tio år. Det är jätteskoj.
Även Daniel Johansson från Motala har ett stort leende när han går ur sin Porsche GT3 efter att ha fått trycka gasen i botten några varv.
– Det är nog lite kombon av en fantastisk bil och sen adrenalinpåslaget som man får av att köra fort på banan som är så kul. Jag kom upp i 235 kilometer som mest tror jag.
Daniel har besökt liknande evenemang tidigare och beskriver att dessa bankörningar har ökat kopiöst mycket under senaste åren. Så pass att tillfällena ibland är fullbokade. Enligt honom lockar det sociala utbytet mycket.
– Man pratar ju lite samma språk.
Förarna instrueras av instruktörer. Målet med dagen är att lära deltagarna att hantera sin bil på ett bättre sätt och överlag utveckla sin bilkörning.
– Jag tycker personligen att det är lite märkligt att man idag behöver besikta sin bil vart och vartannat år. Men som förare behöver du aldrig besikta dig själv. Du kan köra runt med ett hundra år gammalt körkort i princip. Det är ganska egendomligt, säger instruktören Lars Sandek, och fortsätter:
– Så en sån här dag handlar egentligen enbart om att du ska lära känna din bil bättre. Det handlar inte om att åka fort.
Hur är Linköpingsförarna överlag, är de duktiga på att köra bil?
– Ja, det är de. Jag är från Mjölby men bor numer i Skåne. Där kör man betydligt sämre. Jag skulle säga att ju längre upp i landet du kommer desto bättre bilförare.
Så de kör alltså bättre bil i Stockholm än här?
– Nej, nej, nej! Men Värmland, Dalarna och den delen av Sverige, Norrland i topp såklart. Där börjar du kanske köra på en åker när du är tio år med pappa. Det finns inga poliser, inget folk.