Racingbanan invaderades av vrålåk – "Himla roligt"

Mantorp Park fylldes under tisdagen av ett trettiotal Porschebilar i samband med att bilmärket hade en utbildningsdag för vanliga bilförare. På eftermiddagen fick deltagarna möjligheten att ta ut både svängarna och hastigheterna på racingbanan.

Hastigheten var hög på racingbanans långsträckor.

Hastigheten var hög på racingbanans långsträckor.

Foto: Jesper Friman

Linköping2024-08-30 11:00

Nyheten i korthet

  • Mantorp Park i Sverige fylldes av Porschebilar under en utbildningsdag arrangerad av Porsche Experience för privata bilförare. Deltagarna fick möjligheten att testa sina bilar på banan.
  • Utbildningsdagen var uppdelad i teoretiska och praktiska delar och lockade flera deltagare, inklusive 68-åriga Olof Kånge från Linköping, som för första gången deltog i ett sådant event.
  • Syftet med dagen var att lära deltagarna att hantera sina bilar bättre och utveckla sina körkunskaper, snarare än att köra snabbt, enligt instruktören Lars Sandek.

Motorljudet dånar, som så många gånger förut, över Mantorp Park på tisdagen. Men till skillnad från de sedvanliga tävlingarna är det under dagen privata bilförare som får möjligheten att utveckla sitt bilkörande. Heldagen arrangeras av Porsche Experience och vänder sig uteslutande till Porscheägare.

Dessa dagar anordnas titt som tätt över hela Sverige och lockar folk från hela landet. Där det under förmiddagen fokuseras på teoretisk information medan det på eftermiddagen var dags för höjdpunkten - nämligen bankörning.

undefined
Dagen inleddes med en bilburen "trackwalk" och teorilektioner som efterföljdes av instruktörsledd körning innan programmet avslutades med frikörning.

En av deltagarna är den 68-åriga Linköpingsbon Olof Kånge. Det är första gången han deltar på ett sånt här event.

– Det var väl någon som tyckte att jag behövde det säger han och skrattar.

– Men det var mycket roligt och jättebra rekommendationer från instruktören. Man lär sig trots att man är gammal.

Till och med den mytomspunna "Mjölbykurvan" gick bra.

– Den klarade jag. Inga problem.

Den skarpa kurvan har fått sitt namn då det påstås att man hamnar i Mjölby om man kör av. 

undefined
Olof Kånge från Linköping har ett stort motorintresse och beskriver träffar likt denna som ett ypperligt tillfälle att möta likasinnade.

Olof är engagerad i motorsporten och är förutom Porscheklubben involverad inom Sweden Rally och motorklubben i Skänninge. Han beskriver en stark bilgemenskap i Östergötland.

– Det är himla roligt faktiskt. Det är ett stort bilintresse. Man ser ju på de här bilträffarna som är på Flygvapenmuseet och i Vadstena. Hur många som dyker upp och visar upp sina bilar. Det är fantastiskt. 

Att det blivit just Porsche för Olof kommer, som för flera andra vi pratade med under dagen, från barndomens drömmar.

– Nu är jag tillräckligt gråhårig för att få den här möjligheten och förmånen. Jag har haft den i tio år. Det är jätteskoj.

undefined
Daniels fäbless för Porsche finns förevigad på underarmen.
undefined
Den tyska ingenjörskonsten var det som först lockade Daniel Johansson till just Porschebilarna.

Även Daniel Johansson från Motala har ett stort leende när han går ur sin Porsche GT3 efter att ha fått trycka gasen i botten några varv.

– Det är nog lite kombon av en fantastisk bil och sen adrenalinpåslaget som man får av att köra fort på banan som är så kul. Jag kom upp i 235 kilometer som mest tror jag.

Daniel har besökt liknande evenemang tidigare och beskriver att dessa bankörningar har ökat kopiöst mycket under senaste åren. Så pass att tillfällena ibland är fullbokade. Enligt honom lockar det sociala utbytet mycket.

– Man pratar ju lite samma språk.

undefined
Förarna turades om att ge sig ut på banan. Detta för att motorerna skulle få vila mellan varven.

Förarna instrueras av instruktörer. Målet med dagen är att lära deltagarna att hantera sin bil på ett bättre sätt och överlag utveckla sin bilkörning.

– Jag tycker personligen att det är lite märkligt att man idag behöver besikta sin bil vart och vartannat år. Men som förare behöver du aldrig besikta dig själv. Du kan köra runt med ett hundra år gammalt körkort i princip. Det är ganska egendomligt, säger instruktören Lars Sandek, och fortsätter:

– Så en sån här dag handlar egentligen enbart om att du ska lära känna din bil bättre. Det handlar inte om att åka fort. 

undefined
Förarna instrueras bland annat av Lars Sandek, från Porsche Experience. Att det blivit just Porsche för Lars härleder han till en plansch i pojkrummet.

Hur är Linköpingsförarna överlag, är de duktiga på att köra bil?

– Ja, det är de. Jag är från Mjölby men bor numer i Skåne. Där kör man betydligt sämre. Jag skulle säga att ju längre upp i landet du kommer desto bättre bilförare.

Så de kör alltså bättre bil i Stockholm än här?

– Nej, nej, nej! Men Värmland, Dalarna och den delen av Sverige, Norrland i topp såklart. Där börjar du kanske köra på en åker när du är tio år med pappa. Det finns inga poliser, inget folk.

Karta: Mantorp Park
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!