- Det är en stålbro, en gångbro mellan parkeringen vid Saab och över till flygplatsen, en 30 meter lång gångbro som väger 15 ton, säger Mikael Ahldrev, produktionschef på Skanska.
Ökad säkerhetÖstra länken är ett samarbete mellan Linköpings kommun och Trafikverket. Länkens främsta syfte är att förbättra framkomligheten, öka trafiksäkerheten och förbättra miljön. Den nya vägen är tänkt att ge bättre och snabbare framkomlighet för trafik. Byggnationen är delvis en förlängning av riksväg 35 med direkt anslutning till E4. Två körfält i varje riktning kommer att omges av både trädplanteringar och sidoräcken.
Hård trafikGamla tanneforsvägen som i dag är hårt trafikerad och oskyddad för både gående och cyklister väntas få en tryggare och säkrare miljö med separata gång- och cykelbanor.
- I dag blev den nya gångbron upplyft och sedan ska det monteras trappor och anslutningar.
Den täta trafiken runt och omkring Östra länken är en utmaning för byggprojektet.
- Det är en ständig utmaning men för trafikanterna är det också en utmaning, säger Mikael Ahldrev.
Schemat hållerDet mest trafikpåsläppet planeras till midsommar nästa år och även om utmaningar finns ligger projektet bra till.
- Vi ligger till och med lite före i planeringen, säger Mikael Ahldrev.
Delad kostnadPlanerna på det gigantiska infrastrukturbygget i Linköping började smidas redan för 30 år sedan. Men sedan har byggstarten skjutits upp gång på gång. Men den 2 februari 2011 var det färdiguppskjutet och ett första spadtag kunde tas.
Slutnotan för Östra länken beräknas till 173 miljoner kronor och summan delas mellan kommunen och Trafikverket. Hela projektet ska vara klart hösten 2013.