Bro eller tunnel var den första frågan som ställdes från scenen i Correns tält. Varenda stol var upptagen och att döma av publikens protester fanns ett stort engagemang för ett tredje alternativ. Att bygga Ostlänken ute vid E4 med ett resecentrum ungefär vi Ikea och sen ett snabbspår in till centrum.
Det som verkade vara en stark åsikt bland publiken stämde dock inte riktigt överens med debattpanelens åsikter. Där stod tre hängivna tunnelförespråkare, Nils Hillerbrand (MP), Muharrem Demirok (C) och Elias Aguirre (S). Enigheten går över partigränserna i stadshuset och de satsar allt på ett kort.
Förhandlingen med Trafikverket ska leda till en tunnel.
Den fjärde personen i panelen, Ulf Flodin, var ensam om att tala för det tredje alternativet. Ulf Flodin var tidigare lokalpolitiker för Miljöpartiet i Linköping, men representerar nu Järnvägsfrämjandet.
– Vi verkar för hela Sveriges järnvägsnät. Trafikverket har inte pengar till underhåll och att i det läget tro att Trafikverket ska gilla Linköpings egotrippade planer – det tycker jag är lite naivt. Det finns bättre lösningar, sade han.
Det alternativ han förespråkar innebär att Ostlänken byggs utmed E4. Den gamla järnvägsstationen behålls och kopplingen mellan nytt och gammalt blir ett automatiskt snabbtåg där rälsen byggs på pelare genom Tornby.
Hur detta slutar går inte ens att gissa. Elias Aguirre fick frågan om när vi Linköpingsbor kan tänkas få veta hur det blir med järnvägen. Svaret var inte särskilt tydligt.
– Första spadtaget är tänkt att tas 2017. Det är den planen som Trafikverket jobbar efter.
Correns chefredaktör Anna Lindberg och reportern Johan Sievers stod för frågorna men trots en viss envishet fick de inte heller ur varken Muharrem Demirok eller Elias Aguirre vad som händer om planerna på tunnel spricker.
– Man kan inte gå in i en förhandling och ha en plan B. Vi är inte nån liten håla som man bara kan köra över. Linköping är en av Sveriges största och mest betydelsefulla städer. Det är här Ericsson har lagt sin forsknings- och utvecklingsavdelning, vi har ett av världens bästa universitet och det är här en av världens mest moderna flygteknologier utvecklas, svarade Muharrem Demirok.
Både han och Elias Aguirre sade sig vara väldigt säkra på att det blir en tunnel.
Därefter växlade alla spår och bytte ämne: Bilfri innerstad – hot eller möjlighet var frågan. Panelen byttes delvis ut, Hillerbrand och Aguirre fick stå kvar. Upp på scenen kom också VTI-forskaren Tomas Svensson och Roger Ekström som representerar handlarna i centrum.
Publiken verkade hyggligt jämnt uppdelad i bilkramare respektive fotgängare.
– Det är ju redan bilfritt, vad är frågan? inledde Roger Ekström.
Han exemplifierade med alla gågator som finns. Han varnade för att helt ta bort bilarna eftersom handeln då riskerar att dö – handlar ni mest när ni åker cykel eller bil? undrade han.
Tomas Svensson som forskat i frågan konstaterade att 50,5 procent av Linköpingsborna ville se färre bilar stan och endast 20 procent ville öka biltrafiken.
Politikerna Nils Hillerbrand och Elias Aguirre ansåg att Linköping redan slagit in på vägen mot ett minskat bilåkande i stadskärnan.
Den avslutande debatten handlade om bostadssegregation. Muharrem Demirok fick åter ingå i panelen tillsammans med Correns ledarskribent Maria Björk Hummelgren, Nils Hillerbrand och Elias Aguirre. Linköping är Sveriges näst mest segregerade stad. Den mest segregerade är Södertälje.
– Man kan inte bygga billiga bostäder, det billiga är det som redan är byggt. Men om vi bygger mer nytt så startar det flyttkedjor, framförde Muharrem Demirok.
Både Elias Aguirre och Maria Björk Hummelgren var inne på att bostadssegregation inte måste vara ett problem.
– Vi har en annan typ av segregation, den som handlar om utbildning och jobb. Där har Sverige historiskt lyft en hel arbetarklass och jag är rädd att vi tappar det nu. Men jag tror på att bygga blandat, så att man bygger hyresrätter och radhus i samma område.
– Vill man lösa problemet måste folk komma i jobb. Det som är viktigt är att man kan ta sig ut och att man kan ta sig in och att det inte finns några murar, sa Maria Björk Hummelgren.
Forskaren Tomas Svensson föreslog kollektivtrafik som skär genom stadsdelarna och på så sätt minskar avståndet mellan dem.