Profiler vapen i kampen om elever

Om några veckor startar skolvalet för elever som börjar sjuan i augusti 2013. Fler grundskolor än någonsin lockar elever med valbara profiler. Men profiltiden är en pyttedel av den totala undervisningstiden.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

LINKÖPING2013-01-14 06:30

När ett nytt läsår börjar i augusti 2013 kommer sex av Linköpings grundskolor att ha särskilda profiler, totalt nio olika.

Trenden är att allt fler skolor vill profilera sig. Ekholmsskolan öppnar fotbollsprofil. Kungsbergsskolan, som redan har ishockey- och fotbollsprofiler, startar innebandyprofil. Ånestadskolan har idag en innebandyprofil och startar handbollsprofil.

Om några veckor öppnar kommunen sin webtjänst där blivande sjuor kan lämna önskemål om skola. Redan under senhösten och före jul höll många skolor öppet hus för att informera om sin verksamhet.

För att en skola ska få inrätta profilverksamhet måste barn- och ungdomsnämnden ge tillstånd. För en del skolor kan profilen bli ett försök att behålla eller locka nya elever. I det fria skolvalet blir trenden alltmer tydlig att Linköpings tonåringar väljer bort hemskolor i ytterområden och ansöker till centralt placerade skolor, gärna med profiler.

På Rydsskolan har fotbollsprofilen funnits i många år. Rektor Anders Ekelund menar att elevers chans att fördjupa sig i en profilklass är en frihet för dem när resten av utbildningens innehåll är styrd av nationella regler. Samtidigt är han orolig över utvecklingen med allt fler valbara profilskolor.

– Här skapar vi en segregation. Det är ofta de mer drivna eleverna som väljer en profil, säger han.

Bidrar Rydskolan till segregationen genom att ha en profil?

–Nej, för vi har få elever som väljer bort en annan skola för att istället gå hos oss. Vi utarmar ingen annan skola genom vår profil, det är ”våra egna” elever som går här. Däremot tappar vi elever till flera centrala skolor som driver profiler mot exempelvis naturkunskap eller dans.

"Orimligt stort fokus"

Elever och deras föräldrar sätter ett ibland orimligt stort fokus på de cirka 150 minuter undervisning per vecka som är profiltid, tycker Anders Eklund. Han får medhåll av rektorskollegan Cathrine Månsson på Tornhagsskolan.

– Jag vet att många föräldrar inte är medvetna om att det handlar om så lite av tiden. De blir förvånade när jag berättar det, säger Cathrine Månsson.

Tornhagsskolans ledning har flera gånger övervägt att starta profil.

– Vi har diskuterat om vi vill fokusera på profilering eller på att leverera kvalitet i hela undervisningen. Vi har beslutat att avstå från att ha någon profil, säger Cathrine Månsson.

Press att välja

På Tornhagen används profiltiden, som är detsamma som elevens val-tid, till fördjupning i något av de ordinarie skolämnena. Där erbjuds även golf med instruktörer från Linköpings golfklubb och fotbollsträning i samarbete med LBK. Skolan har också en inriktning, mot friluftsliv. Men inriktningar är inte politiskt beslutade, kan inte marknadsföras på samma sätt som en profil och blir inget medel för att locka elever.

Cathrine Månsson tror att många föräldrar vill placera sina barn på en profilskola för barnens skull, men menar att skolans övriga pedagogiska arbete och resultat borde väga tyngre.

– Idag är det nog många som känner att ska man vara en bra förälder, då bör man göra aktiva val för sina barn och här leta upp den profil som verkar bäst, säger hon.

Profil för alla

Catharina Rosencrantz (M) är barn- och ungdomsnämndens ordförande och hon ser ingen risk med för stort fokus på den lilla delen undervisning som är profil. Hon ser heller ingen fara för ”profillösa” skolor i stans yttre områden.

– Men jag tror att det är en fördel om alla skolor blir tydligare med vad de står för och jobbar mot. Alla skolor har samma möjlighet att jobba utifrån profiler, säger Catharina Rosencrantz.

jenny.eriksen@corren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om