Professor kritisk till snabbtågsatsningen

- Jag får inte ihop matematiken, summerar Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi.

Foto:

LINKÖPING2012-08-30 11:15

Fp-ledaren Jan Björklund gjorde klart på onsdagen att det inte rör sig om att bygga en höghastighetsbana mellan Linköping och Järna. Ostlänken kommer bara att klara tåg som åker 250 kilometer i timmen.

Järnvägssatsningen togs emot med jubel i de berörda kommunerna. Miljöpartiet jublade också med är samtidigt kritiskt till att det inte byggs särskilda höghastighetsspår för tåg som klarar 320 kilometer i timmen.

Långsamma tåg

Och det som regeringen under onsdagen presenterade med stort genomslag i media som hastighetsökning, tolkas av miljöpartisterna som en onödig inbromsning av de framtida tågtransporterna.

- Tågen i Sverige kommer helt enkelt att gå långsammare än tågen i Tyskland, Frankrike och Spanien, konstaterar miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, Stina Bergström, i dag i en debattartikel i Svenska Dagbladet (Extern länk).

En annan som tycker att det är för tidigt att bedöma regeringens järnvägssatsning är Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi.

- Om det inte handlar om höghastighetsbanor får jag inte ihop matematiken, säger han.

Olönsamma i Sverige

Jan-Eric Nilsson ingick Expertgruppen för miljöstudier som för tre år sedan i en kritisk rapport kom fram till att höghastighetsjärnvägar i ett land som Sverige är olönsamma och ger marginella klimatvinster.

Motståndet mot att bygga höghastighetsbanor i Sverige handlar bland annat om klimatet med snö och tjäle och att det svenska landskapet är mer kuperat än det i till exempel Frankrike. Men främst handlar det om kundunderlaget.

- Paradexemplet är Paris-Lyon. Antalet personer som bor i de två noderna är större än hela Sveriges befolkning, säger Jan-Eric Nilsson till TT.

Politisk triangulering

Inga av de 55 miljarderna är säkra nya pengar, påpekar professorn. Han tror inte att regeringen kommer att backa, men partierna kommer säkert att plocka politiska poäng också när besluten tas om ett par år.

- Som jag ser det är det en politisk triangulering, ett smart sätt att vrida argumenten ur händerna på oppositionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!