Prisad chef: "Övertog fem vårdboenden – gick hem i tid"

Coronakrisen ställer helt nya krav på personal och chefer i de hårt pressade omsorgsbranscherna. En prisbelönad chef anser sig ha hittat ett ledarskap som alltid fungerar. "Investera i medarbetarna".

Två saker måste ses över på en gång när man tar över ett vårdboende, hävdar Robert Szasz. "Har vi medarbetare så att det räcker? Har vi mat? Allt annat ordnar sig så småningom", säger han.

Två saker måste ses över på en gång när man tar över ett vårdboende, hävdar Robert Szasz. "Har vi medarbetare så att det räcker? Har vi mat? Allt annat ordnar sig så småningom", säger han.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2021-02-01 20:00

Det säger Robert Szasz som 2019 utsågs till Årets ledare på en välgörenhetsgala arrangerad av stiftelsen Tappra Barn i Linköping.

"Han jobbar inom en bransch som vi bara hör eländiga saker om, men han lyckas åstadkomma något fantastiskt", lät prismotiveringen.

Robert Szasz jobbade då som verksamhetschef på Attendos äldreboenden i Vasastaden/Ryd. Prisutdelningen skedde november 2019, en tid när knappt någon i landet hade hört talas om det nya coronaviruset i Kina. Så "eländiga saker" berodde inte på Covid-19 utan att äldreomsorgen redan var eftersatt på vissa håll på grund av ständiga besparingar. Trots det lyckades Robert Szasz, enligt prisutdelarnas motivering, förverkliga ett ledarskap som hans medarbetare och de äldre på boendena uppskattade.

Sedan dess har det hänt mycket. Både inom äldreomsorgen och i Robert Szasz arbetsliv.

Nu arbetar han som ambulerande chef på vårdföretaget Norlandia – ett familjeföretag som håller på att bli riktigt stort i Linköping. Den 1 oktober 2020 tog Norlandia över fem vårdboende och i dag driver företaget åtta stycken i Linköping. Den 1 februari tar företaget över ytterligare ett och blir därmed det tredje största vårdföretaget, efter kommunens egna vårdbolag Leanlink och Attendo.

Hur går det när det lilla företaget blir ett av de stora mitt i en pandemi som hårdast drabbar just de äldre?

– Två saker måste ses över på en gång. Har vi medarbetare så att det räcker? Och har vi mat? Om nej, skaffa det genast. Allt annat ordnar sig så småningom. När vi övertog fem vårdboenden under samma dag, gick jag hem i tid. Det viktigaste är inte att vinna en upphandling. Det viktigaste är att driva verksamheten så att anställda mår bra och att vi inte glömmer att vårt jobb är att ta hand om de äldre.

Hur gör man det?

– Verksamheten är schysst om både jag och personalen kan svara "ja" på frågan: Kan min mamma eller pappa bo här?  Verksamheten får inte heller vara anorektisk. Målet är naturligtvis inte att ha så många anställda som möjligt för att de äldre ska få bra omsorg. Målet att ha tillräckliga marginaler så att personalen hinner med sitt jobb utan att behöva arbeta ihjäl sig.

Hur går det ihop med ekonomi?

– Att investera i medarbetarna ger bra ekonomi. Om de mår bra mår även de äldre bra. Då slipper arbetsgivaren också att betala för sjukskrivningar, rehabilitering och att leta efter nya medarbetare hela tiden. Att driva en verksamhet med ett minimum av anställda ger kortsiktiga positiva ekonomiska effekter, men i längden leder detta aldrig till någon vinst, varken ekonomiskt eller mänskligt.

Att prata med medarbetarna är, enligt Robert Szasz, en viktig komponent i en chefs jobb.

– En av de utmaningar som pandemin medfört är eftereffekterna. Omsorgspersonal är van vid att de äldre går bort, men de är inte vana vid att så många går bort på så kort tid. Det är en tragedi både för de anställda och för de anhöriga. Medarbetarna har ibland enorma skuldkänslor och om en chef inte tar hand om sina anställda, då är hen illa ute. Chefens uppgift är att vara synlig och stöttande.

Som ambulerande chef stöder Robert Szasz de andra cheferna eller hoppar in i stället för dem när de inte är på plats.

– Men jag kan göra alla möjliga jobb om det behövs. Ledare ska vara synliga och stöttande, men ledarskapet ska vara mjukt och prestigelöst.

Szaszs vinnande "cirkel"

Allt fokus ska ligga på brukarna. Om brukarna mår bra, kommer inflöde av klagomål till verksamheten att minska. Detta gör att medarbetarna kanske tycker det är lite roligare att arbeta. Om medarbetarna mår bättre så kommer ledningsgruppen ha mindre att göra med rehab ärende eller klagomålsadministration. Om ledningen har mindre att göra kan större fokus läggas på brukarna. Genom denna cirkel uppnår vi god verksamhet och god ekonomi. Vi får dock aldrig glömma varför vi arbetar inom äldreomsorg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!