Sedan 2014 har modellen Cayenne stÄtt för 25 procent av alla sÄlda Porschebilar och har varit den mest sÄlda Porschen under samma period. Nu har den uppdaterade modellen lanserats och vi har provkört den.
Veckans pressbil bestÄr av plug in-hybriden som har ett grundpris frÄn 1 130 000 kronor. Uppdateringen bestÄr av en ny front, motorhuv och strÄlkastare. PÄ insidan har den analoga varvmÀtaren fÄtt ge plats Ät den nya digitala displayen som nya Cayenne och Panameran har fÄtt frÄn syskonet Taycan. VÀxelspaken Àr flyttad frÄn mittkonsolen till höger om ratten.
Under huven sitter en V6 motor som producerar 306hk och tillsammans med batteriet ger en effekt pĂ„ 470 hk och 650 Nm. Det tar den 2647 kg tunga bilen till 100 kilometer i timmen pĂ„ 4,9 sekunder. TjĂ€nstevikten gör inte bilen lĂ€mplig för bankörning men du fĂ„r en hög komfort och en drivlina som levererar prestanda och effektivitet. Porsche har lyckats trolla bort vikten dĂ„ körglĂ€djen Ă€r stĂ€ndigt nĂ€rvarande. Med batteriet pĂ„ 25,9 kWh kommer man upp till 90 kilometer pĂ„ el. Ăven vid tomt batteri sĂ€nks brĂ€nsleförbrukningen.
Porsche Cayenne var redan tidigare en riktigt kompetent bil och nu har den blivit Ànnu bÀttre. 592 liter i bagageutrymme, plats för tre fullvuxna i baksÀtet, lÄng rÀckvidd pÄ el och sist men inte minst, en körglÀdje som inte gÄr av för hackor. Det Àr svÄrt att inte tycka om det Porsche har byggt.
DÀremot Àr Porsches prissÀttning i det högsta laget. Slutsumman för vÄr pressbil landade pÄ hela 1 619 000 kronor. 550 000 kronor i extrautrustning Àr mycket pengar och en del av de tillval som finns att vÀlja mellan kan man önska borde vara standard pÄ en sÄdan hÀr typ av bil.
Provkörning: Porsche Cayenne i ny uppdatering
En körglÀdje som inte gÄr av för hackor, nu har bilen blivit Ànnu bÀttre Àn sin föregÄngare.
Bilen Àr lika rolig pÄ kurviga landsvÀgar sÄvÀl som pÄ rakstrÀckor. Tack vare batteriet som stöttar bensinmotorn har man ett direkt vridmoment som suger i magen innan man slÀngs bak i förarstolen lagom tills motorn har kommit upp i varv.
Foto: Jonathan Posluk
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!