Porsche har uppdaterat en av sina viktigaste modeller

En tvåa i Linköping eller den nya Porsche Cayenne Plug in Hybrid – vad väljer du?

Bilen är lika rolig på kurviga landsvägar såväl som på raksträckor. Tack vare batteriet som stöttar bensinmotorn har man ett direkt vridmoment som suger i magen innan man slängs bak i förarstolen lagom tills motorn har kommit upp i varv.

Bilen är lika rolig på kurviga landsvägar såväl som på raksträckor. Tack vare batteriet som stöttar bensinmotorn har man ett direkt vridmoment som suger i magen innan man slängs bak i förarstolen lagom tills motorn har kommit upp i varv.

Foto: Jonathan Posluk

Linköping2023-12-28 04:59

Sedan 2014 har modellen Cayenne stått för 25 procent av alla sålda Porschebilar och har varit den i särklass den mest sålda Porschen under samma period. Nu har den uppdaterade modellen lanserats och vi har provkört den. Grundpriset för plug in-hybriden är 1 130 000 kronor.

Uppdateringen består av en ny front, motorhuv och strålkastare. På insidan har den analoga varvmätaren fått göra plats åt den nya digitala displayen som nya Cayenne och Panameran har fått från syskonet Taycan. Växelspaken är flyttad från mittkonsolen till höger om ratten.

V6:an producerar 306hk och tillsammans med batteriet ger det en effekt på 470 hk och 650 Nm. Det tar den 2647 kg tunga bilen till 100 kilometer i timmen på 4,9 sekunder. Tjänstevikten gör sig inte lämplig för bankörning  men du får en hög komfort och en drivlina som levererar prestanda och effektivitet. Porsche har lyckats trolla bort vikten då körglädjen är ständigt närvarande. Med batteriet på 25,9 kWh kommer man upp till 90 kilometer på el. Även vid tomt batteri sänks bränsleförbrukningen.

Porsche Cayenne var redan tidigare en riktigt kompetent bil och nu har den blivit ännu bättre. 592 liter i bagageutrymme, plats för tre fullvuxna i baksätet, lång räckvidd på el och sist men inte minst: en körglädje som inte går av för hackor. Det blir svårt att inte tycka om det Porsche har byggt.

Däremot är Porsches prissättning tokig. Slutsumman för vår pressbil låg i nivå som en tvåa i Linköping, närmare bestämt 1 619 000 kronor. 550 000 kronor i extrautrustning är mycket pengar och en del av de tillval som finns att välja mellan kan man önska borde vara standard på en sådan här typ av bil.

Fronten på bilen kännatecknas av ett enormt luftintag i mitten. Dimljuen är placerade på ett propert sätt.
Fronten på bilen kännatecknas av ett enormt luftintag i mitten. Dimljuen är placerade på ett propert sätt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!