Det säger Jessica Stille Törnqvist, vd för Linköping City samverkan AB.
Ett popup-koncept går ut på att butiker eller företag hyr tomma affärslokaler under en kortare period, allt från några timmar till några månader, för att visa upp sin verksamhet, ordna aktiviteter eller försäljning.
– Även om det är kortsiktigt lockar popup-verksamheter människor och skapar händelser. Flera besökare till popup påverkar också de närliggande verksamheterna positivt. I väntan på långsiktiga lösningar är detta mycket bättre för fastighetsägarna än att lokalerna står tomma. Det är win-win för båda parter, säger Jessica Stille Törnqvist.
Vid Hospitalstorget finns det nu några nya aktörer. På Nygatan, där "Lättsam" låg tidigare, har Sandra Appelholm, 44 och Maria Seraki, 43 öppnat en gemensam popup-butik med designade kläder och keramik. Maria Seraki har skapat klädmärket Mwh of Sweden.
– Det här är ett komplement till vår näthandel, många som vill köpa kläderna på nätet vill också prova dem. Det hade varit bra att ha en butik i Linköping, men ett litet företag har inte råd med det. Därför är popup bra, säger Maria Seraki medan hon hänger upp kläder i ett skyltfönster.
Sandra Appelholm har fyllt butiken med keramik som hon skapar i sin ateljé i Slaka. Från början tänkte hon även erbjuda korta drejkurser i butiken, men det blev för komplicerat att ha all utrustning på plats. Men ingen drejintresserad kund kommer att bli besviken.
– Om det dyker upp några personer som vill lära sig dreja kan de alltid gå en kurs i min ateljé, säger Sandra Appelholm.
Mitt emot deras butik, i före detta "200 kvm"-butiken, huserar tillfälligt Friskis och Svettis. Lokalen är öppen varje dag några timmar, alla kan boka ett pass och provträna eller komma till samtal för att prata om sin träning.
– Vi kommer att ha det öppet till slutet av maj. Vi ska prata med kommunen och hoppas att vi ska få tillstånd till att ordna utomhusövningar på Hospital torget, säger Lotta Utterström på Friskis och Svettis.
I Gränden, på övervåningen där klädbutiken Joy tidigare fanns, har klädkedjan Carlings öppnat sin outlet. Carlings har kläder från olika modevarumärke och en vanlig butik finns redan på bottenvåningen i Gränden.
– Carlings ville också ha en regional outlet och vårt läge passade bra. Företaget stannar kvar augusti ut, säger Elisabeth Falk Olander på Lundbergs som äger fastigheten Gränden.