Busfabriken öppnade 2006 i en gammal industrilokal i Råberga. För att få använda lokalen till lek beviljades ett tillfälligt bygglov i fem år.
Tillståndet förlängdes 2011 och nu har bygg- och miljönämnden givit Busfabriken ytterligare en femårsperiod. Men i februari 2021 är det stopp – mer än 15 år kan inte tillfälliga bygglov beviljas, enligt plan- och bygglagen.
Busfabriken har dock inga tankar på att lämna staden om fem år.
– Vi kommer att vara kvar i Linköping. Vi undersöker möjligheterna att få ett permanent bygglov, och om det inte går kommer vi att se oss om efter andra lokaler, säger Tony Andréasson, som är företagets grundare, ägare och vd.
Anläggningen i Råberga håller på att rustas upp, delvis för att möta den hårdnande konkurrensen från framför allt Leos Lekland.
– Det måste vi göra, även om vi bara har ett tillfälligt bygglov. Det är en säkerhetsfråga också, allt måste vara i bra skick, säger Andréasson.
En granne motsatte sig det tillfälliga bygglovet med motiveringen att verksamheten lockar för mycket trafik till området.
Räddningstjänsten hade också invändningar – utrymningsmöjligheterna anses vara bristfälliga. Busfabriken har dock lovat att åtgärda de bristerna.
Anläggningen i Linköping var den första som öppnades. Nu finns det tio Busfabriker i Sverige, Danmark och Norge och ytterligare tre ska öppnas inom kort, bland annat i Uppsala, uppger Andréasson.