Trafiksituationen runt kommunens alla skolor, och strategierna för förbättra densamma, har blossat upp till politisk debatt. Vid kommunfullmäktige i december besvarade och avslog den styrande alliansen åtta förslag från Miljöpartiet. När MP:s gruppledare Rebecka Hovenberg, kort därefter, läste om vårdnadshavarna i Bankekind och deras kamp för en tryggare trafikmiljö utanför Lerbogavägens förskola reagerade hon kraftigt.
– Vår motion handlar just om hur vi ska förbättra trafiksituationen kring kommunens skolor och vi anser att kommunen bör ta ett större helhetsgrepp. Alliansen anser att det redan görs men det är så uppenbart att det inte stämmer, att vi behöver göra mer än så, konstaterar Hovenberg och fortsätter:
– Det finns ganska många otrygga trafikmiljöer kvar när barn i Linköping ska ta sig, gående eller cyklandes, till och från sina skolor.
Enligt Hovenberg är trafikmiljön, vid Tornhagsskolan i Linköping, ett föredöme.
– Där har man tänkt igenom situationen ordentligt. Det finns tydliga avlämningszoner och gång- och cykelvägarna runt skolan är breda och rymliga. Det handlar framförallt om att man inte längre blandar ihop trafikslagen, förklarar hon.
Vad är den viktigaste åtgärden som krävs, enligt er?
– Att man förbättrar infrastrukturen vid alla skolor, att man ser till att det finns gång- och cykelvägar och tydlig plats för var bilarna ska vara någonstans. Man måste titta på situationen skola för skola – och börja där det är som sämst, svarar hon.
– Jag är övertygad om att förvaltningen jobbar med de här frågorna men jag anser att politiken behöver öka prioriteringen. Problemen måste åtgärdas snabbare, fortsätter hon.
Muharrem Demirok (C), samhällsbyggnadsnämndens ordförande, instämmer i att frågan är viktig och menar att den redan är högt prioriterad av alliansen – inte minst i den nyligen klubbade budgeten för 2022. Däremot är han kritisk till MP:s förslag och anser att de inte tar hänsyn till det arbete förvaltningen redan gör.
– Vi har gjort de här analyserna, vi tittar på de gång- och cykelvägar som finns och vi kommer att fortsätta att ständigt göra inventeringar. Det genomförs redan i dag mycket arbete kring skolmiljöerna men det är inte alltid helt lätt. Det går inte bara att gå in i en befintlig miljö och göra vad som helst, konstaterade han vid fullmäktige-sammanträdet.