Försvarsminister Pål Jonson (M) anser i en intervju med Dagens Industri att svenska stridsflygplan är ett "ett väsentligt nationellt säkerhetsintresse".
– Däremot behöver vi hitta internationella partners för vidareutveckling av Gripen E:s efterträdare, säger försvarsministern till DI.
Även Peter Hultqvist (S), tidigare försvarsminister, är inne på att ett eventuellt nytt svenskt stridsflygplan bör utvecklas i samarbete med andra länder.
– Det kan vara med flygindustrin som med varvsindustrin: Att det är inte längre möjligt att upprätthålla en förmåga på egen hand, sa han nyligen i en intervju med DI.
Saabs presschef, Mattias Rådström, säger att överbefälhavare Micael Bydén ska analysera hur det framtida behovet av landets stridsflygförmåga ser ut – en analys som kommer att pågår under de kommande sju åren.
– Vi avvaktar nu vad den analysen kommer att visa, säger Mattias Rådström och fortsätter:
– Vi har utvecklat det mycket avancerade systemet Gripen E, som är anpassat efter Sveriges unika behov och hotmiljö. Vi har lång erfarenhet och är världsledande inom det här området och har stark expertis att bidra med.
I juli 2019 tillkännagav regeringen att Sverige skulle delta i Storbritanniens satsning på att utveckla ett helt nytt stridsflygplan, kallat Tempest inom det så kallade FCAS-programmet (Future Combat Air Systems). Saab skulle leda Sveriges industriella deltagande i samarbete med Sveriges försvarsdepartement.
I en intervju i Aviation Week i augusti förra året uppgav dock Saabs vd, Micael Johansson, att den svenska försvarskoncernen endast var marginellt involverad i projektet.
I december kom uppgifter om att Storbritannien har inlett ett samarbete med Italien och Japan för att utveckla ett framtida stridsflygplan. Det är ännu oklart vilken eventuell roll Sverige och Saab kommer att ha i ett sådant samarbete.
– Vår roll när det gäller FCAS-samarbetet har varit att stötta de svenska myndigheterna i arbetet med att utvärdera projektet. Sverige har beslutat att parallellt genomföra nationella studier för att se över Sveriges behov av framtida stridsflyg. Ytterligare frågor om Sveriges medverkan i FCAS-programmet bör ställas till regeringen, säger Mattias Rådström.