Corren var på torsdagen i kontakt med en 86-årig kvinna som hade blivit uppringd av en person som uppgav att han jobbade för Google. Mannen pratade engelska och påstod att kvinnans dator hade fått virus och att han skulle ta bort det.
Efter flera timmar i telefon hade han fått åtkomst till kvinnans personnummer och kontouppgifter. När hon förstod att hon hade blivit lurad spärrade hon genast sina konton och ringde polisen.
VanligtDen här typen av händelser har förekommit flitigt hos östgötapolisens bedrägerienhet det senaste året, enligt utredaren Mikael Månsson. Företrädesvis är det äldre människor som har drabbats av bedragarna.
– Det har pågått under en längre tid och kommer och går i vågor. När det börjar bli lite mer frekvens på det kan det komma in mellan fem och tio anmälningar i veckan, säger han.
Svårt att utredaEnligt Mikael Månsson talar bedragarna i nio av tio fall engelska med indisk brytning. Eftersom offrens pengar försvinner till utländska konton är brotten ytterst svåra att utreda för polisen.
– Vi har inga kopplingar till Sverige på dem. Jag gissar att det sker runt om i hela världen och kan omöjligt tänka mig att det bara är Sverige som är drabbat, säger han.
Har folk blivit av med mycket pengar?
– Oftast handlar det inte om jättestora summor utan snarare om 2 000–4 000 kronor. Det känns som att de tar det som de tycker att de har gjort sig förtjänta av.
Tror du att det finns ett mörkertal?
– Absolut. Vi får även in anmälningar från folk som inte har gett ut sina uppgifter och därmed inte blivit av med några pengar. Jag kan tänka mig att det finns fler sådana som inte gör någon anmälan.
Mikael Månsson uppmanar folk till att aldrig lämna ut några bank- eller kortuppgifter till personer som hör av sig på telefon.
– Så jobbar inga seriösa finansinstitut eller företag. De kontaktar inte folk och begär kortuppgifter eller tillgång till datorer, säger han.