Det är den första större aktionen från trafikpolisens sida.
– Vi tittar främst på paråkning, om ungdomar under 15 bär hjälm och hur man framför fordonet i största allmänhet, säger Svante Vikinge, chef för trafikpolisen i Linköping.
Gör man fel väntar böter. Ett exempel: Att skjutsa någon på elsparkcykel kostar 500 kronor och innebär fem år i belastningsregistret.
Men huvudsyftet med dagen är inte att bötfälla, utan att informera.
– Folk vet inte vad det är för fordon de åker omkring på och vilka regler som gäller. Vi har stannat några, bara för att prata om de regler som finns.
Så, vad gäller då?
De flesta elsparkcyklar klassas som cykel, förutsatt att de inte går fortare än 20 kilometer i timmen och har en motorstyrka på max 250 watt. Det innebär som sagt bland annat att du inte får skjutsa någon annan, måste ha lysen och reflexer när det är mörkt, ungdomar under 15 år måste bära hjälm och du får inte åka på trottoarer.
Har elsparkcykeln högre motorstyrka riskerar den att klassas som moped.
– Och då ska man ha ett AM-körkort, mopedhjälm och en motorfordonsförsäkring. Annars riskerar man att göra sig skyldig till olovlig körning, säger Svante Vikinge.
Vissa hyrbolag har elsparkcyklar med högre motorstyrka. Men att den som hyr skulle fällas för olovlig körning för att han eller hon inte har AM-körkort är dock inte troligt. Olovlig körning är ett uppsåtsbrott, och vet man inte om att den går fort har man förmodligen inget uppsåt.
– Har man däremot köpt en egen elsparkcykel ställs det högre krav på att du faktiskt vet vilket fordon du köpt.
Förra veckan dog en man i Västerås efter att ha cyklat på en elsparkcykel som låg slängd över cykelbanan. Att Linköping inte haft någon dödsolycka tror Svante mest är tur.
Kan du bötfälla om du ser någon som slänger en cykel här, mitt på Ågatan till exempel?
– Det skulle ju i så fall vara för brottsrubriceringen "framkallande av fara för annan", alltså att det är uppenbar risk att någon kör på elsparkcykeln. Men det är inte helt solklart.
Hur känns det att behöva lägga tid på detta?
– Mitt jobb är att förhindra döda och svårt skadade i trafiken. Det är klart att jag helst hade sett att detta skötte sig självt, men det gör det ju uppenbarligen inte. Jag efterlyser skärpning av alla som hyr dessa cyklar, både vad gäller körsätt och parkering, säger Svante Vikinge.