Alla som har tillstånd att servera alkohol kan när som helst få besök av socialkontorets alkoholhandläggare. Det hände Platens bar i juli samma kväll som de hade släppt in ett marknadsföringsevenemang från Bacardi i nattklubben.
Myndigheten inledde ett tillsynsärende eftersom de tyckte att marknadsföringen gick över gränsen för det tillåtna.
Platens ägare Chris Koumasta poängterar i sitt svar att tillsynsbesöket skedde klockan 22, vilket var en timme innan nattklubben öppnade. Redan innan öppning hade han därför anpassat marknadsföringen enligt alkoholhandläggarnas anvisningar. Han tog bort ungefär hälften av reklamen, såg till att all alkohol såldes av Platens egen personal. De två kvinnor som Bacardi skickat dit fick inte delta i försäljningen.
Han påpekar också att samma marknadsföringskampanj genomförts på nattklubbar runt om i Sverige hela sommaren av Bacardi.
Just det faktum att det var ett etablerat företag som borde ha vetat var gränserna för marknadsföringen går bidrog starkt till att han tillät evenemanget.