Den nuvarande bron i Linghem är utsliten och en riktig trafikfara. Men den är också den enda möjliga passagen för bussar och tung trafik över järnvägen. Därför har Trafikverket arbetat med en vägplan där man vill starta bygget av en ny bro 2019. Under förra året undersökte Trafikverket fler möjligheter för broplaceringen och efter några samrådsmöten enades Trafikverket och majoriteten av Linghemsborna om en lösning. Den nya bron skulle ligga några hundra meter västerut från den nuvarande bron.
Men nu, när Trafikverket skulle ställa ut den färdiga vägplanen för granskning, har man ändrat sig. Trafikverket ska i stället utreda om det går att bygga en tunnel under järnvägen.
– Vi har tillsammans med vår konsult i utredningsarbetet kommit fram till att kostnaden för att bygga en bro över järnvägen överstiger projektets budget. Därför har vi beslutat att återigen utreda möjligheten att bygga en tunnel under järnvägen i samma läge, säger projektledare Stefan Andersson, Trafikverket.
Enligt honom ska en tunnel både ge mer för pengarna och minskat klimatavtrycket.
Vad är det som har blivit så mycket dyrare än väntat?– Marken är i mycket sämre skick än vi trott och det skulle krävas omfattande grundförstärkningar för att bygga bron. Det skulle kosta 40 miljoner kronor mer än budgeterat. Nu tittar vi på tunnelalternativet igen för att se om det är tekniskt genomförbart och ryms inom projektbudgeten, säger Stefan Andersson.
Resultatet av den nya utredningen ska kunna presenteras i början av juni och därefter beslutar Trafikverket hur man går vidare med projektet.